– o afacere de familie in Germania: mobilier din lemn personalizat la cererea clientului; afacerea a pornit din 1910 si a fost transmisa din generatie in generatie; din ultima generatie face actuala sefa care a preluat afacerea de la mama ei la 28 de ani, spre deosebire de aceasta care a preluat-o de la tatal ei la 30 de ani; tineretul de azi e mai precoc; cu ce a venit nou tanara sefa? a renuntat la primele de craciun si de pasti si a conceput un sistem de shared profit: cand eficienta rezultatelor creste angajetii beneficiaza si ei, cand scade idem;
– o fabrica de masini de dezapezit nu face fata la comenzi: nemtii le fac la comanda personalizate, in functie de nevoile fiecarui client;
– previziuni despre 2011: Germania sta bine, ingrijorarea lor e legata de restul Europei; trebuie sa fie cu un ochi si pe China insa, prea isi baga tentaculele prin Europa; prin investitiile facute in porturile Greciei, chinezii vor aduce marfa mai repede si mai ieftin in Germania dar mai ales in restul Europei, concurand astfel Germania, principalul exportator in UE;
Observati cum stiu nemtii sa se diferentieze de altii oferind pe langa produsele de serie si personalizari. Asta inseamna inventivitate si flexibilitate si este una din cheile succesului intr-o piata in cadere cand toata lumea face pal-uri trase la indigo sau produse gen Dacia, care nu sunt decat un Renault mai prost, adica copii ieftine ale unui produs totusi de calitate. Sa vedem cum vor merge exporturile romanesti in 2011 cand stimulentele guvernelor din afara se termina si cand pe fondul revenirii economice strainii nu vor mai alerga doar dupa chilipiruri.