Multi spun ca justificarea acestui haos cu transferul impozitului de la angajator la angajat are rolul ca sa permita marirea cu 25% a salariului brut si astfel sa realizeze unul dintre promisiunile PSD-ului cu care a castigat alegerile. Eu cred ca daca doreau doar atata, puteau sa mareasca doar la bugetari cu 25%, pe langa celelalte mariri actuale. Oricum, la multi bugetari maririle sunt mult peste 25%. Eu cred ca explicatia alba-negrei este alta si o voi detalia mai jos.
Ca rasplata pentru ca au adus voturi, PSD a dat voie primarilor de la sate (si orase, desi sunt putine) sa-si mareasca salariile dincolo de capacitatea de plata a localitatilor pe care le administreaza. Banii urmau sa vina de la guvern prin compensari si marirea salariilor nu era conditionata nici macar de cativa indicatori minim de performanta ai activitatii respectivei primarii cum ar fi:
- cresterea sau scaderea numarului populatiei; este clar ca intr-o localitate in care oamenii fug, o vina o poarta si administratia publica, prin urmare, un primar intr-o astfel de localitate nu ar trebui sa isi poata dubla salariul, deoarece el este o paguba pentru acea localitate pentru ca prin activitatea sa nu reusasca sa mentina macar numarul populatiei daca satisfactia ar fi oricum greu de ridicat;
- cresterea sau scaderea cifrei de afaceri a companiilor din localitatea respectiva; localitatile primesc (cel putin inainte de „revolutie”) deja un procent destul de bunicel din impozitele companiilor; acum li se ia macaroana prin trecerea impozitelor catre salariati
- cresterea sau scaderea numarului de constructii in localitatea respectiva; sunt localitati unde astepti cu lunile sau cu anii ca sa ti se emita o amarata de autorizatie; sunt localitati (mai ales in rural) unde daca te pui bine cu cei de la primarie scapi de necesitatea de a avea autorizatie si poti construi fara hartii ca fraierii care respecta legea; este clar ca daca intr-o localitate nu creste numarul de constructii, de vina e poate si primaria deoarece pune piedici si nu da oamenilor ce hartii le trebuie; cunosc personal un caz la o primarie de comuna unde un locuitor nu a putut obtine mai mult de un an un aviz deoarece primaria nu avea angajat pe nimeni pe postul plimbatorilor de hartii care pun stampila pe acel aviz, ca oricum mare activitate de verificatori nu fac ei, decat sa plimbe hartii, sa compelteze hartii si sa puna stampile: asta e toata munca in administratia publica;
- realizarea vreunui proiect european (de exemplu); nu as avea nimic impotriva ca un primar care se zbate si asfalteaza un drum pe fonduri europene sa ia un salariu mai mare; insa daca intr-o comuna de 5000 de oameni (cum stiu eu una prin sudul Oltului) un primar nu e in stare sa faca nimic pentru acei oameni, ce drept sa aiba acel primar sa-si dubleze salariul doar pentru ca a adus voturi partidului?
Conditionarea maririi salariului de anumite performante este oricum in afara ethosului tovarasesc de rasplatire a camarazilor pe criterii de apartenenta la partid. Nu zic ca masura nu a suras si primarilor de alte culori, caci asa cum soarele bate si peste drepti si peste pacatosi, tot asa darnicia partidului s-a nimerit sa ii incante pe toti deocamdata, de la primari, bugetari plimbatori de harti sau antreprenori de culoare rosie implicati in proiecte public-private.
Dupa marirea salariului la bugetari (mai putin la profesori care sunt cei mai fraieri mai tot timpul), PSD a dat aceasta lege (sau ordonanta, nu mai stiu) ca primarii sa poata sa-si mareasca din pix salariul. Problema e ca fondul de compensari oferit de guvern este prea limitat si nu poate acoperii toate salariile in miile de comune care nu scot din impozitele locale nici cat sa-si plateasca salariile daramite sa mai faca scoli sau sa faca alte investitii. Prin urmare, iata ca s-a gasit o modalitate de a „rezolva” problema.
Printr-o alba-neagra cu mutarea impozitului de la angajator la angajat, se ia bani de la primariile altor partide si se dau la primariile partidului unic. Intr-o prima etapa. In etapa urmatoare, acei primari de la alte partide se vor muta peste noapte la PSD daca vor sa mai aiba bani de salarii. Asta e tot, asta e explicatia de ce e nevoie de o revolutie fiscala.
@admin Pe net sunt o groaza de articole pe tema asta. Eu nu imi dau seama pana la urma daca salariul net scade sau nu dupa masura adoptata. :-S
Nu am citit 2 articole la fel
depinde de patron; dc nu mareste patronul brutul, netul scade sigur
dc in administrațiile locale nu se face altceva decat sa plimbe hârtii atunci s-ar fi desființat de mult..
in multe se plimba hartii si se plimba degeaba; va dau doar un exemplu: ce logica are certificatul de nomenclatura stradala? tot primaria imi cere si tot primaria da si certificatul; cat de greu e sa ai un excel cu nume vechi, nume nou la strada daca chiar sunt dileme si sa cauti in el? si bineinteles sunt mai mutle exemple;
bineinteles ca hartiile sunt plimbate conform legi, ca daca am avea legi mai simple multe harti ar trebui sa dispara, ca sa nu mai zicem daca am face si noi macar in al 13-lea ceas mult-trambitata informatizare;
acum la spital pe langa cardul de sanatate iti mai cere si hartie de la angajator care sa declare ca a platit contributiile; pai la ce s-a mai introdus ditamai sistemul informatic daca tot iti cer aceleasi hartii ca mai inainte? ca sa se complice si mai mult lucrurile; sunt ca la ceapa, foi peste foi de proceduri inutile si fara niciun sens
Una-i una si alta-i alta. Motivatia acestei masuri (a mutarii platii contributiilor de la angajatori la angajati) imi scapa, dar pare o masura pierzatoare pentru angajati. Iar cand cineva pierde (angajatii), altcineva trebuie sa castige (statul). La aceeasi valoare a brutului netul va scadea, iar statul nu are cum sa oblige patronii sa mareasca brutul in asa fel incat netul sa creasca sau macar sa ramana constant. Ar mai fi totusi o masura pentru ca netul angajatilor sa nu scada: scaderea procentului de impozitare de la 16% la 10%. Daca aceasta masura se va aplica iar incasarile statului nici nu vor scadea si nici nu vor creste semnificativ in urma acestei mutari a platii contributiilor, am putea spune ca totul este ‘pe zero’, pentru toata lumea: patroni, angajati, stat. Om trai si om vedea…
nu incerca sa intelegi ce fac ca-ti pierzi mintile printre cele o mie de variante si scenarii; in primul rand conteaza modul cum se face asta: in pripa, cu incertitudini, neclar, fara o explicare, fara o justificare, fara un sens; fiscalitatea, ca si orice lege de altfel trebuie sa fie in primul rand clara si sa raspunda unei nevoie clare; ori in cazul de fata, acea nevoie nu exista (alta decat cea banuita de mine in articol)