Avem bani de avioane scumpe nu de grâne care să ne salveze de foamete

Că foametea va veni în 2023 spun mulți. Problema nu ar fi atât criza din Ucraina, cât planul Marelui Reset de înfomentare a populației prin închiderea de ferme (despre care am auzit în Olanda și care se vor generaliza). Metodele înșelătoare prin care se înfometează lumea sunt toate atacurile asupra producției agricole și alimentare sub umbrela “luptei climatice”.

O știre puțin comentată pe la noi este achiziția de către România a avioanelor americane F-35. Nimeni nu a zis prețul și nici nu a explicat că avioanele acestea de nouă generație nu sunt deloc ceea ce are nevoie România. Nu doar că există alternative mult mai ieftine cum ar fi Eurofighetrul produs în diverse țări europene și Gripen-ul suedez. Dar F-35 în sine este dezvoltat și folosit ca o componentă a unui sistem integrat de apărare, adică performanțele individuale sunt cu mult sub ale altor avioane din generația anterioară, dar avionul nu a fost construit pentru un rol anume, ca să exceleze la ceva ci scopul său a fost să poată fi folosit sincron cu diverse alte tipuri de arme, cum ar fi lansatoare de rachete smart, sateliți, tancuri etc cu care să comunice live, să schimbe informații și să poată astfel îndeplini un rol așa cum o rotiți face parte dintr-un mecanism și singură nu prea poți face nimic cu ea, dar fără ea mecanismul nu funcționează deloc. Pe lângă rolul multi-rol și necesitatea integrării cu numeroase alte arme care și acelea trebuie să fie de nouă generație

Ce doresc eu să explic este că achiziția acestor avioane este total nerecomandată pentru armata română, singurul rost fiind faptul că decidenții achizițiilor acestor avioane au o pasiune motivată de cine-știe-ce ascunzișuri față de producătorii americani în detrimentul de exemplu al  JAS-39 Gripen care are unele avantaje care de departe l-ar fi făcut alegerea principală pentru noi, cel puțin prin prisma prețului dacă nu prin prisma rangeului (3200km față de 2200km cât are F-35) măcar prin prisma vitezei. Dar dacă nici prețul și nici avantajele nu v-au convins, e suficient să vă reamintesc că F-35 a avut și are încă nenumărate probleme de fabricație, iată ce zice Bing Chat despre asta:

The F-35 program has faced several challenges and criticisms. Some of the problems reported include engine wear, cockpit delamination, power module issues, gun cracking and inaccuracy, wing assembly problems, structural fatigue, reduced combat radius, and longer takeoff run¹. The F-35 also faces spare parts shortages, software bugs, low readiness, high cost, and delayed testing¹. The Pentagon and the manufacturer are trying to address these deficiencies, but some of them affect hundreds of jets already built and in service³.

Source: Conversation with Bing, 4/18/2023
(1) The US Air Force Quietly Admits the F-35 Is a Failure. https://www.extremetech.com/extreme/320295-the-us-air-force-quietly-admits-the-f-35-is-a-failure.
(2) The number of major F-35 flaws is shrinking, but the Pentagon is …. https://www.defensenews.com/smr/hidden-troubles-f35/2021/07/16/the-number-of-major-f-35-flaws-is-shrinking-but-the-pentagon-is-keeping-details-of-the-problems-under-wraps/.
(3) The Hidden Troubles of the F-35 | Defense News. https://www.defensenews.com/smr/hidden-troubles-f35/.
(4) The US Air Force Quietly Admits the F-35 Is a Failure. https://www.extremetech.com/defense/320295-the-us-air-force-quietly-admits-the-f-35-is-a-failure.
(5) The F-35 Is Still Full of Must-Fix Flaws – Popular Mechanics. https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a30718538/f-35-flaws/.
(6) F-35 program’s future uncertain owing to design flaws, parts … – ABC. https://www.abc.net.au/news/2021-09-08/f35-program-design-flaws-part-shortages-costs-opinions-divided/100431664.

Evident că gogoșile oficiale vor fi legate de termeni de propagandă generici, triviali, cum ar fi “integrare cu NATO”, “generația a 5-a”, “anti-Rusia”. Dar evident că alternativele date de mine sunt tot din NATO deoarece dacă ieșim în afara NATO avem oferte de departe mult mai interesante și nu doar de la ruși!

Ca preț, un F-35 este în jur de 110 milioane de dolari bucata pe când al unui JAS-39 Gripen este de 85, deci cu 25 milioane de dolari mai puțin. Dar repet, F-35 are nevoie de un ecosistem masiv în spate pentru a avea sens, care probabil urmează să îl cumpărăm și care are costuri la fel de mari și probabil oricum nu vom putea cumpara în niciun caz tot ce e nevoie pentru a replica armata americană.

Oricum, deși nu urmăresc îndeaproape achizițiile armatei noastre, de departe avioanele de generația 5 sunt ultimele pe o listă care ar avea sens, dacă ne gândim la pericolul războiului cu Rusia și ne uităm la ucrainieni. Mă refer la faptul că este din ce în ce mai evident că dronele joacă un rol puternic în război și cumpărarea unui număr de drone cât mai mare ca și eventual a unui sistem antidrone similar iron-dome-ului israelian, ar fi primele pe listă, pentru orice minte întreagă la cap. Orice ar spune orice general sau “analist”, nu poate justifica 100 de milioane de dolari pe un F-35. Dâncu lansase ideea asta, și deja inițiase discuțiile cu israelienii dar a fost ușuit deoarece probabil s-a opus achizițiilor acestor avioane super-scumpe și inutile pe care dăm banii doar ca taxă de protecție ascunsă către Imperiu deoarece noi nu avem ce să facem cu ele.

Cu atât mai penibilă este această achiziție cu cât România deja a semnat contract să cumpere 32 bucăți de F-16 second de la Norvegien în Noiembrie, deci în timpul războiului. Nu mai bine nu mai cumpărau acele rable dacă deja exista un studiu și recomandare de achiziție pentru F-35? Căci nu cred că din Noiembrie de când s-a semnat contractul și până acum s-a schimbat ceva atat de mult din punct de vedere strategic sau financiar (să avem bani să nu știm ce să facem cui ei) încât să justifice o nouă achiziție de F-35-uri? S-a schimbat prostia presei care nu acoperă astfel de subiecte și prostia oamenilor care măcăne da, da și e bine, e bine la orice prostie fac guvernanții sub baubaul lui Putin.

Adevărata criză a foamei însă va fi determinată de faptul că ucrainienii au cultivat mult mai puține grâne. De asemenea, cu cât războiul continuă, câmpurile și drumurile sunt minate și pun pariu că producția va continua să scadă non-stop. Deocamdată linia frontului a stagnat, dar dacă rușii trec de Bahmut și încep să împingă, cum ucrainienii sunt la capătul puterilor vor mina tot ce vor putea ca să îi frâneze pe ruși. Prin urmare, grâne … canci.

Deci în loc să cumpere aceste avioane scumpe, mai bine guvernul ar cumpăra grânele ieftine ale ucrainienilor, ar construi silozuri să le stocheze și le-ar vinde în toamnă la preț triplu deoarece explozia prețurilor este inevitabilă iar inflația este o realitate. De altfel pariul pe grâne este unul cu cotă foarte mare deoarece oricând rușii pot bloca câteva nave ale ucrainienilor, ca să nu mai zicem că dacă doresc ofensiva, vor avea nevoie să lovească și Odessa din nou și să pună presiune pe flancul de sud, de unde adio trecere liberă pentru navele de grâne.

Dar de ce nu face asta Polonia sau Ungaria care au anunțat că doresc să renunțe la importul de grâne de la ucrainieni (nu au renunțat deoarece nu au voie). Polonezii sunt în aceeași barcă ca noi, slugi ale Imperiului și dau ultimul zlot pe arme (măcar ei cumpără tancuri koreene) pe când ungurii nu au nici bani și nu au nici prea multe grâne, fiind evident evitați de ucrainieni din motivele bineștiute.

Cât despre Daea, după cum puteți citi din ultimele declarații, este o slugă credincioasă a sistemului, face apel la soluții juridice, deși în cazul Bâstroe Ucraina și-a băgat picioarele în legislația și tratatele internaționale legate de biosfera Deltei. Dar vă imaginați ce deștept și ce geniu este Daea încât el este peste polonezi și peste unguri care nu s-au gândit la penalitățile eventuale sau la aspectele juridice ci au luat măsuri “unilaterale” care sunt de fapt cel puțin “bilaterale”.

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.