Erorile logice și confuzia legată de schimbarea datei Paștelui

Disclaimer – unele informații din acest articol au fost preluate din interogarea Bing AI-ului

Vă propun câteva comentarii adogmatice legate de faimoasa propunerea de schimbare a datei paștelui. Zic adogmatice dedoarece până la a ajunge la dogme trebuie să vedem cornițele ilogicii și confuziei din spatele acestei propuneri.

Aspectul practic

Aspectul practic este prima greșală logică din această propunere. Creștinismul este total contrar comodității și ușurelii propuse de demonul eficienței despre care am tratat de nenumărate ori pe acest blog. Sincronizarea cu catolicii evident nu are decât tangențial ca argument motivația ca românii din diaspora să poată sărbătorii Paștile deoarece sunt zile libere de Paști.

Dincolo însă de faptul că Paștile este sărbătorit oricum în weekend și e suficient timp liber, haideți să intrăm puțin în amănunt să vedem de ce această gogoașă cu utilitatea sincronizării pe motive practice este un mare nothing burger.

În primul rând, orice creștin ortodox are dreptul la zile de concediu și este evident că dacă cineva ar dori să petreacă Sfânta Înviere ca la carte (cum probabil nici papa-hagi nu o face), poate să sacrifice 2 zile de concediu din cele 20-30 de zile (25 Franța, de exemplu). Ce creștin este acela care nu e dispus să sacrifice 10% din concediul lui pentru a sărbători tocmai ÎNVIEREA DOMNULUI? Iată deci că nu este chiar greu pentru creștinii ortodocși din vest să sărbătorească Învierea cum trebuie.

În al doilea rând, pentru Paștele Catolic se mai oferă în plus doar Vinerea (Austria, Danemarca și încă câteva) și Lunea. Marți este liber doar în Danemarca, Islanda și Norvegia (și poate altele de care nu știe Bing). Dar nici măcar în România, Grădina Maicii Domnului, țară cu oameni foarte credincioși ca Papa-Hagi și Bacon-Schi, marțea nu este liberă ci lumea se grămădește la muncă. Vinerea mare însă este importantă doar prin prisma Prohodului Domnului care oricum se face seara după serviciu și nefiind cruce roșie nu afectează cu nimic pe cei care muncesc vinerea.

În al treilea rând, după ce am văzut că oricum două zile libere nu e chiar atât de greu de sacrificat, să presupunem că s-ar face această unificare a calendarului și românii ar beneficia de încă două zile în plus (deși în general de una, după cum am zis puține țări oferă vinerea liberă și și mai puține marțea). Chiar credeți că acei români care acum (deorece calendarul nu este unit) nu sunt dispuși să sacrifice 10% din zilele de concediu pentru a sărbători Învierea Domnului, vor merge la biserică lunea și marțea? Personal, am petrecut a doua zi de paști (luni) într-un sat din Oltenia cu oameni foarte credincioși unde prezența la slujbă este cu mult peste media din provincie și unde de asemenea satul este printre cele mai mari din județ (peste 5000 locuitori). Biserica a fost aproape goală deoarece drept-măritorii creștini prin petrecerea Paștelui înțeleg grătare și băutură.

În ultimul rând, trebuie totuși subliniat că munca în Europa de Vest este destul de laxă și din ce în ce mai laxă. Se tot vorbește de săptămâna de 4 zile și în multe țări și companii este extins acest program. Se tot vorbește de munca flexibilă, de munca de acasă … sunt foarte puțini ortodocși care au în mod real piedici să sărbătorească. Nu mai zicem că oricum majoritatea românilor fac munci de jos, nu muncesc la stat ci la privat și patronul european este mult mai înțelegător, darnic și bun ca cel român (că de aia au și fugit acolo) și prin urmare sunt sigur că pentru un creștin ortodox sârguincios care muncește serios, orice patron îl poate scuti de 1-2 zile chiar fără a face cerere de concediu pentru a putea sărbători Învierea.

Este evident tras de păr argumentul că românii drept măritori iubitor de praznic, care ar dori să vină la biserică să slăvească Sfânta Înviere a lui Hristos nu pot deoarece nu au liber de la stat.

Deducția perversă

În logică, cel mai simplu raționament deductiv este

  1. Toți oamenii sunt muritori.
  2. Socrates este un om.
  3. Prin urmare, Socrate este muritor.

Făcând o paralelă cu “propunerea” celor 2 tembeli, cam așa arată raționamentul lor când vine vorba de aspectul dogmatic

  1. Dogmele nu se pot schimba
  2. Calendarul nu este dogmă
  3. Prin urmare, calendarul se poate schimba

Aceasta este însă o eroare logică deoarece se construiește arcumentul pe bazaz principiului deducției dar se folosește total greșit. La ce mă refer? Faptul că calendarul nu ține de dogmă nu înseamnă deloc că trebuie să îl schimbăm și că e bine să îl schimbăm. Din contră, putem propune și noi un contra-argument care este chiar solid din punct de vedere logic

  1. Calendarul actual este tradiție
  2. Tradiția este fundamentul ortodoxiei
  3. Prin urmare, calendarul actual este fundamental pentru ortodoxie

Fun-fact

Diavolul este mereu în detalii. Nu sunt interesat de atac la persoană și în general nu judec persoane, deși cred că cei doi sunt tembeli. Prin urmare, ca fun-fact doresc să vă atrag atenția că greco-catolicii care sunt 100% catolici sărbătoresc Paștile tot pe calendarul ortodox. Prin urmare, cum de liderii lor și mai ales cum de papa nu s-a gândit să faciliteze sărbătorirea împreună a Paștelui de frații de aceeași “confesiune”? Ar fi suficientă o bulă papală ca să rezolve problema, nici vorbă de sinoade și complicații ca la noi ortodocșii …

Evident că acest mic amănunt nu este amintit de nimeni din presă deoarece ar distruge tot narativul și ar arăta cât de ciudată și anormală este această propunere de vreme ce până acum nici măcar greco-catolicii nu și-au pus problema să schimbe această dată deși ei evident sunt în primul rând catolici deoarece au dogma și credința catolică, păstrând de la ortodoxie decât cântarea și anumite elemente exterioare, formaliste.

Lipsă de onestitate

Inițiativa de schimbare a datei paștelui are în spate evident o grotească lipsă de onestitate care dă pe față perversiunea și întunericul în care trăiesc autorii și susținătorii acestei inițiative. Din start, dacă gândim simplu și clar, mult mai importantă ar fi o campanie pentru în România ca și ziua de marți să fie declarată zi liberă deoarece în calendar este a 3-a zi de Paști și are aceeași greutate ca și prima zi. Nu aiurea Biserica a pus în calendar 3 zile de sărbătoare a Învierii. Avem liber de 1 mai dar nu avem de Înviere?!? Mai bine să renunțăm la 1 mai și 1 iunie și să facem liber Marțea Luminată! Asta da, campanie! Nu poate fi creștin cel care vine la Biserică doar prima zi, și celelalte 2 se duce aiurea la mall, în vizite sau pur și simplu doarme. Cum poate un creștin să stea în pat în Marțea Luminată?!? Când este roșu în calendar? Când la biserică bat clopotele și se cântă Hristos a înviat?! La fel cu Izvorul Tămăduirii …

Deci, dacă acești doi entelectuali ard de dragoste pentru românii din diaspora că nu au zile libere de Paști, de ce nu ard de dragoste pentru creștinii din România care marți trebuie să se ducă la muncă în loc să petreacă praznicul la Sfânta Biserică?

Evident acești 2 sunt niște mincinoși și toți care îi sprijină și propagă “inițiativa” lor.

Nu vreau să lungesc prea mult articolul intrând în afinitățile și rătăcirile ecumeniste ale acestor capete luminate și ale acoliților lor, dar evident că scopul urmărit este distrugerea Bisericii prin lovirea în cea mai importantă sărbătoare. Nu din întâmplare cea mai mare schismă din sânul ortodoxiei a fost legată tot de calendar. Diavolul este foarte eficient și vedem că peste ani revine cu aceleași vechi capcane, dar vai de cei care sunt în lanțurile lui!

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.