Mall-ul – Ierusalimul cel de jos

Poate va plictisesc cu inca o analiza a mall-ului ca templu al maimutei moderne. Cu siguranta sunt nenumarate astfel de articole si pentru toti este simplu de vazut si acceptat ca da, mall-ul este oarecum, din multe puncte de vedere, templu pentru cei necredinciosi dintre care multi se cred credinciosi.

Mall-ul are o atractie perversa pentru omul modern, dar eu ma voi referi mai ales la romani, desi in ultima perioada (10-20 de ani), o data cu caderea vestului, am cam recuperat din diferenta de nivel de trai cu vestul destul de mult, mai ales daca ne uitam peste ocean la orasele de oameni ai strazii care traiesc si dorm pe strada.

Ce mi se pare cel mai trist, este ca macar duminica, cand omul simte nevoia sa faca ceva special pentru a iesi din ritmul diabolic al vietii de azi cand trebuie sa te faci ca muncesti opt ore pe zi, nu 12 ca chinezii de azi sau ca iobagi de acum cateva secole, in loc sa faca ceva inaltator, care sa aduca un plus valoare la fiinta umana, maimuta merge la mall. Nu cer maimutei aspiratii spirituale dar macar o relaxare in parc unde ochii pot sa mai vada o frunza, macar o plimbare prin oras, la terasa in aer liber, undeva unde e liniste si poti sa discuti cu prietenii, nu in food-court-ul malllurilor care sunt mai stresante ca cantinele puscariasilor unde miroase groaznic si forfota continua te face sa te simti ca intr-un film cu zombie, macar atat mi-as dori ca sa se prinda maimuta de mall ca e mai bine.

Insa mall-ul este ca o mega-capcana, construit sa atraga pe oricine, oricand, inevitabil. Nu poti merge in parc deoarece trebuie sa cumperi la copii haine pentru ora de sport si prin urmare, daca tot ajungi, mai faci si cumparaturile si dupa, deoarece ai obosit mai si bagi un fast food. Apoi, odihnit, tragi un caca la toaletele spectaculoase, de care nu ai parte si probabil nu vei avea in toata viata ta de locatar mostenitor in cutiile comuniste. Si dupa, deoarece te-ai refacut fizic, daca mai ai energie, mai tragi o tura si pe la fashion sa vezi ce mai au astia la reduceri, dupa ce dai sa platesti abonamentul de telefonie si sa vezi ce oferta iti fac deoarece iti expira contractul. Si asa se duce duminica.

Am scris o serie de articole despre lantul de productie si desfacere standardizata de bunuri, servicii si ideologii dintre care unul oarecare este acesta si de unde puteti sa le gasiti si pe celelalte 2-3 mai introductorii. Acest lant este strans legat de constrangerea eficientizarii maximale care este vrem-nu-vrem prima dintre cele 10 porunci ale capitalismului, fie el pur-sange (mai rar), fie pervertit sau alienat, oricum am vrea sa ii zicem. Aceasta lege nescrisa a eficientizarii a dus ca mall-ul sa fie perfect organizat si tunat pentru a atrage o gama cat mai variata de maimute in el, oferind raspuns tuturor necesitatilor mai primare sau mai putin primare. Ba chiar, mai mult, mall-ul e capabil sa produca nevoi noi si aspiratii noi. Cu cat volumul este oameni este mai mare, cu atat tehnologia si capacitatea expertilor mai avansata si astfel maimuta este antrenata ca are nevoie si ca trebuie sa cumpere asa ceva. Cine se gandea sa testeze parfume de masina si sa cumpere asa ceva? Cine se gandea acum 40-50 de ani sa ai in acealsi loc si spalatoria de haine, si chioscul de ziare si frizeria dar si oferta infinita de produse?

O piata mai mare am putea spune. Da si nu. Este o piata in sensul ca mare parte dintre lucrurile de acolo nu avem nevoie de ele (definitia pietei dupa Socrate) dar totodata, nu este o piata in sensul ca alti oameni nu pot sa vina de capul lor sa vanda orice si oricum. Exista … reguli. Si de aici puteti intelege unde fac trecerea si daca nu intelegeti, vedeti linkul de mai sus.

Acum, desi poate trebuia sa pornesc cu asta, a sosit momentul sa spun ca din principiu nu sunt impotriva mall-ului deoarece personal ma simt stapan pe portofelul meu si nu ma las manipulat prea usor. Chiar si online, dupa alunecarea in capcana consumerismului necontrolat, mi-am impus procedura ca sa comand in doua etape: azi bag in cos si maine cumpar (pana maine urmand sa las creierul sa calculeze daca chiar am nevoie de ce am bagat in cos). Evident, exista exceptii si caderi, dar in mall rareori cumpar ceva daca nu am nevoie musai. Problema cu mall-ul este insa ca este un extrem consumator de energie si este dusmanul de moarte al comunitatii. Nu poti stabili nicio relatie cu niciun om din mall, cu niciun vanzator, cu niciun magazin etc. Daca cofetaria preferata o ai in cap si tanti care vinde poate chiar te stie si stie ce prajituri iti plac, la mall nici vorba de asa ceva. Sunt eu paranoic ca vin cu asemenea pretentii? Daca vi se pare, inseamna ca esti deja spalat pe creier de sistemul de desfacere “moderna” standardizata de produse si servicii care vin la pachet cu “educarea” consumatorului (a se citi programarea lui sa vina repetat si sa consume cat mai mult).

Ce este nou cu privire la mall este ca cifra de afaceri nu prea mai conteaza. Niciun mall nu va intra in faliment daca se baga un nou lockdown si niciun mall nu prea are de suferit daca primariile locale deschid 10 piete in jurul lui. Omul (maimuta) moderna este atat de “fidelizat” incat nu are nici cea mai mica ezitare in a accepta 10 vaccinuri ca sa poata intra in mall cand i se va cere, chiar daca in parcarea mall-ului vor fi deschise piete cu produse similare (nu chiar la fel de variate) in aer liber unde nu se va cere vaccinare pentru accesul in ele.

De aceea mai ziceam printr-un articol anterior ca traim vremuri de cernere, de limpezire a apelor, de separare a apelor in care razboiul nevazut din plan spiritual metafizic trece in realitatea tangibila, se instantiaza langa noi, la magazinul de la colt, la mall-ul unde mergem o data sau de doua ori pe saptamana, la peco-ul unde bagam benzina etc. De aceea, e importanta rezistenta, pentru a exersa opozitia si pentru a ne disocia de un sistem care ne ofera un Ierusalim pamantesc, cazut, plin de bunuri atractive, stralucitoare, care insa nu ne aduc niciun sambure de implinire, sunt pur si simplu proteine pentru a supravietui inca o zi.

Comparativ, parcul, filarmonica, terasa, ca sa nu exagerez sa zic biserica sunt … altceva, sunt locuri care ne intaresc umanitatea si ne confirma ca fiinte care au intrebari si se zbuciuma cautand raspunsuri, doresc mai mult decat cea mai buna oferta.

One comment

  • Și eu mă simt epuizat dacă sunt nevoit o dată pe an să bănănăi într-un mall, tras de copii să vedem vreun film. Pe deasupra, percep și energiile negative ale locului, precum și zorirea pe care mi-o dă îngerul păzitor să plec cât mai repede de acolo. Iar când ies, simt nevoia să răsuflu ușurat și să trag aer adânc în piept, de parcă aș fi stat până atunci sub apă și eram gata să mă sufoc.

    E clar, nu-s făcut pentru așa ceva, nu-s de-al locului. Am o rudă care vine din provincie cu soția și copiii special să se ințolească și petrec lejer in ziua respectivă 10-12 ore. Evident că pe la noi nu mai ajung să ne viziteze, căci sunt prea ocupați, dar cand îi întreb la telefon cum le-a fost ziua respectivă, zic că a fost foarte bine. Mall-ul este pe frecvența lor, așa cum biserica nu este, ba chiar le repugnă. Această antinomie am observat-o la toți cei care se simt bine în mall.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.