Caritas-ul global: faţa urâtă a IPO-ului Facebook

Cum poti sa vinzi un vis? Aceasta este intrebarea unui analist care comenta de ce pretul Facebook-ul ui pe bursa nu a explodat la nivelurile asteptate de papagalii din media mainstream care au nevoie ca de aer de astfel de evenimente pe care le pompeaza si le dau cu spoiala la maxim pentru a atrage interesul si pentru a-ti crea senzatia ca uitandu-te la ei te afli in buricul evenimentelor.

Toata lumea stia inca dinainte insa ca Facebook nu face pretul la care a fost scos la vanzare, dar de asemenea toti sperau sa nu fie ei primi care isi ia tzeapa si sa participe la acest Caritas in etapele de inceput.

Au trecut deja trei zile de tranzactionare si actiunea a cazut de la zi la zi. E si normal pentru o actiune cotata la un price/ratio de peste 70 de ori, adica de 70 de ori mai mult decat face compania (in cifre). In cifre care si asa sunt cam masluite deoarece pana acum rapoartele nu erau tocmai facute in contabilitate standard, dar ma rog, la asta nu ma pricep nici eu, spun doar din auzite.

Vad acum ca au inceput si pe la noi unii sa trimita spam in care promoveaza Facebook-ul pe BVB, ca mai nou trebuie sa fim si noi cu stea in frunte si sa participam la loteria globala care este piata actiunilor in ziua de azi.

Facebook-ul se vinde mai ales pentru ca lumea priveste la fatada, superficial. Pai cum sa nu cumpere prostii actiuni la Facebook daca stau toata ziua pe Facebook? Cine are bani de pierdut, sunt sigur ca s-a aruncat deja si pune umarul la profiturile proprietarilor care daca aveau atat de multa incredere in compania lor nu o scoteau la mezat pe bursa ci asteptau ca sa inceapa sa faca si ceva profit ca sa  poata cere o carca de bani. Dar nu a fost asa, ei s-au grabit sa vanda inainte sa se aleaga praful de ea, ca orice ciuperca aparuta dupa o explozie nucleara. Iar explozia nucleara a social-ului s-a cam fumat si cifrele nu inceteaza sa demonstreze pe zi ce trece ca advertisingul pe retele sociale nu face banii: lumea este acolo ca sa se distreze nu ca sa faca afaceri.

Pentru cei care totusi au ceva bani si sunt tentati sa cumpere Facebook, i-as intreba: ati cumparat ceva prin Facebook? Ati ales un produs sau seriviciu pentru ca ati dat click pe o reclama pe Facebook sau pentru ca v-a spamuit vreun “friend” cu vreun “share” nesolicitat? Atunci, de ce ati cumpara actiuni la o firma care spera ca va creste de 70 de ori pentru ca sa va dea banii inapoi? In rest, totul e Caritas, daca vreti sa participati, nu aveti decat, dar mai bine ati da banii pe lucruri mai tangibile cum ar fi Apple sau Google care macar au dovedit ca fac bani.

2 comments

  • Un lucru e cert – intermediarii au facut sute de milioane de euro din comisioanele de vanzare a actiunilor.

    In rest – nu imi explic listarea la bursa, o companie evaluata la atat, sa nu mai aiba bani pentru dezvoltare sau sa fie atat de altruista incat sa vrea sa imparta profitul cu restul lumii?

    Ca sa nu mai vorbim ca dezvoltarea e cam cu semnul intrebarii, apogeul a fost depasit.. oare cate retele sociale cu tamtam au cazut in cvasi-anonimat in ultimii 10 ani?

    • Nu stiu ce sa zic daca momentul a fost propice. Ca pretul a fost supraumflat e evident. Este foarte posibil insa sa fi fost o tentativa de a suge cat mai mult din banii disponibili acum avand in vedere tensiunile din piete. Baietii mizau pe super-umflare si de aia au dus pretul unde l-au dus. Ca au listat … toti fac asta, altfel nu au sanse de exit la marimrea lor. Arata insa cat de imorali sunt taticii facebookului daca au vrut sa treaga o asemenea meta-tzeapa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.