Ce legatura este intre Emag si NIRP?

Despre NIRP, am comentat putin aici. Despre Emag, puteti citi putin aici unde mentioneaza ca emag a avut o pierdere in 2013 de 7 mil lei. Emag nu ar fi singurul mare site online care se umfla ca o gogoasa desi se pretinde a fi un elefant, dar sa ne rezumam la site-urile care se umfla cu NIRP nu cu alte substante poate si mai toxice. Inca de cand am auzit de cifra cu care ar fi cumparat Naspers emag-ul, am ridicat din sprancene pentru ca unii indicatori emag nu aratau bine deloc, cu exceptia cresterii vanzarilor. Evident, una este ce arata cifrele din bilant, alta e realitatea si planurile investitorilor. Teoria oficiala este ca emagul nu urmareste profitul ci ca investitorii au venit pe termen mediu-lung, ii intereseaza viitorul indepartat si acum nu conteaza daca va face sau nu profit. De altfel, in interviul dat de Iulian Stanciu, acesta chiar mentioneaza ca profitul operational in Romania este pozitiv si ca pierderea vine din investitii. Poate sa fie asa, aceasta este explicatia oricarei firme care este pe minus: stam bine la profit operational, am intrat pe plus, doar ca facem investitii. Imi amintesc cu amuzament, o discutie cu un manager mid-level al unei companii mari de comert electronic din vara anului 2011 in care la intrebarea cum stau, mi-a spus ca stau bine, au intrat pe profit operational, ceea ce nu era deloc rau la volumul lor. Evident, marea problema e ca in acel an au avut o pierdere de 18 milioane lei, ceea ce nu e bine deloc, indiferent de ce target aveau ei care fie el si pe 10 ani, o sa traga destul de mult pentru a scoate profiturile care sa acopere aceste pierderi. Culmea e ca profitul operational, nu le-a adus profit nici anul urmator, cand pierderea a fost doar 500.000 lei Sunt multe firme care merg pe negativ, nu doar in online. Exista insa cateva particularitati al online-ului in Romania: este pe crestere (1) si cifrele sunt pe bune (2). Adica, cu greu poti face evaziune intr-o firma online si sa poti declara pierdere doar ca sa nu platesti impozite si cu privire la (1), fiind un domeniu pe crestere, sunt create conditiile unei exuberante incuantificabile care poate fi folosita ca leverage la obtinerea de creditare incrementala, direct proportionala cu cresterea volumului vanzarilor. Si asta mai ales cand proprietarul este o companie cat mai mare si se poate apropia cat mai mult de izvorul miraculos al creditelor gratuite pe care le ofera FED-ul si BCE-ul bancilor si pe care acestea oricat de mult ar vrea sa pastreze “mana” doar la ei, sunt nevoite sa mai dea cate putin si mai departe in jos, catre companiile mari, multinationale, fonduri de investitii etc care au astfel acces la credite din ce in ce mai mari, indiferent de profiturile obtinute, cu conditia sa umfle gogasa cat mai mult. Nu stiu in ce masura ma fac inteles. As dori insa sa fac o paralela cu “paradoxul” (sa folosim si

Read more