#DeleteFacebook & Analytics

Am amanat ceva vreme anuntul renuntarii mele la Facebook deoarece nu mi s-a parut prea important si oricum la cat de mult am promovat Facebook-ul si l-am considerat un fenomen de impact pozitiv, nu prea se cadea sa ma transform in detractor ci sa tac malc ca un fraier care si-a donat prea mult timp pentru ca Zuckerberg sa fie in top 10 miliardari ai lumii. Ma indoiesc ca lovitura recenta primita de Facebook va avea consecinte pe termen lung. Foarte probil este doar o doza mica de “vaccin” care sa ne faca imuni la ce va urma. Adica, dupa acest fâs, care va trece ca toate fâsurile, lumea se va obisnui ca marii giganti sa vanda date si tool-uri in scopul manipularii oamenilor, pe fata, fara remuscari si fara rusine. Manipularea prin big data & retele neuronale va fi un serviciu care va apare in pagina de servicii a companiilor viitorului apropiat, acest serviciu fiind pe viitor la fel de cum sunt astazi serviciile de realizare site-uri web: ceva banal, legal, de care toata lumea are nevoie si care poate fi oferit de un numar mare de companii, in functie de buget, de la companii mai mici si care fac site-uri mai mult sau mai putin bune, pana la companii mari care fac site-uri brici. Tot asa va fi si cu manipularea trendurilor folosind big data si inteligenta artificiala: un fel de marketing, un marketing nou si mult mai performant. Intorcandu-ma la Facebook, doresc sa mentionez ca motivul pentru care am renuntat a fost cenzura. Facebook mi-a sters postarile in care am folosit cuvantul “poponar” desi in afara de acest cuvant (care exista in Dex, culmea), postarile nu aveau de ce sa fie cenzurate, eu nefacand nimic grav cum ar fi sa indemn la violenta impotriva poponarilor sau sa ii acuz pe poponari ca ar fi anormali. Nu, stiam ca Facebook cenzureaza si nu am vrut sa le dau prilej. Cu toate acestea, desi cuvantul poponar exista in Dex si nu este interzis, se pare ca pe Facebook este interzis. Probabil sunt mult mai multe povesti de cenzura si probabil la fel este pe toate mediile sociale, desi din experienta mea, cel putin Youtube-ul este inca un mediu liber unde in afara problemelor legate de monetizare, cenzura este accidentala. Monetizarea pe Youtube este o problema reale, datorata in primul rand specificitatii mediului nu atat a calitatii contentului, desi a fost o perioada in care au aparut zvonuri ca unele companii mari s-au retras de pe Youtube deoarece Youtube permitea videoclipuri ale dreptei, ceea ce este deja la limita legalitatii in noul soviet care este SUA. Iata insa modurile prin care un pierde-vara care isi pierde timpul pe Facebook contribuie la prosperitatea financiara a patronilor Facebook. Furnizarea de continut este de departe cel mai important asset pe care utilizatorii il ofera gratuit Facebook-ului. Fiecare postare, fiecare stire, fiecare poza, fiecare reactie si chiar fiecare like sau chiar o simpla vizualizare, genereaza continut si informatii Facebook-ului permitand intelgentei artificiale din spatele

Read more

Spaima de Facebook

Să nu te temi de frica fără veste şi nici de vreo năvală a celor păcătoşi (Solomon 3,25) Cred ca nu este saptamana in care sa nu primesc pe Facebook un link catre un articol care sa critice Facebook-ul si sa arata cat de periculos este pentru omul de astazi, cum distruge FB-ul relatiile normale sociale, cum adauga riscuri si cum distruge familii. Ba, intr-un articol recent chiar, se amintea de nota lasata de un descreierat care si-a omorat iubita dupa ce a vazut-o pe FB cu altul in care a scris “Facebook ucide”. Va dati seama cate articole nu s-or fi scris cu titlul asta … Ca si trenul, automobilul, radioul, televizorul, internetul, acum a venit randul Facebook-ului sa fie “unealta diavolului”. Nu imi voi pierde timpul prea mult sa analizez istoric atitudinea oamenilor fata de noile tehnologii, dar mai ales nu voi intra prea mult nici in “psihologia neagra” – un curent pe cat de proeminent, pe atat de subtil si putin constientizat in societate. As rezuma pe scurt psihologia neagra ca tendinta de a vedea totul in negru, de a accentua aspectele negative si de a te speria de orice nu cunosti. Evident, exista unele grade mai pronuntate ale acestei psihologii care pot duce la paranoia conspiratiilor de tot felul, de la cei care sunt siguri ca exista organizatii secrete care conduc lumea si sunt atat de puternice incat tentaculele lor ajung pana la ei acasa in calculator si de aceea ei nu au curaj sa isi faca cont pe Facebook ca sa nu fie urmariti, pana la cei care sunt siguri ca traim apocalipsa si traiesc intr-o permanenta cautare si analizare a “semnelor timpurilor”. Alta data era altfel, pe vremuri era mai bine, azi lumea se strica, totul merge inspre rau – aceasta este pe scurt viziunea doomer-ilor. Ca sa justific insa putin aceasta teorie a mea, voi aminti doar despre una dintre cele mai populare emisiuni prin care ProTV si-a dobandit la vremea respectiva dominatia pe o grila orara destul de moarta: “stirile de la ora 5”. Daca va mai amintiti, pe vremea aceea, ca si acum, stirile se ocupau in special de politica. Genul de stiri negative care includea crime, ilegalitati, furturi, accidente etc. nu ocupau prea mult jumatatea de ora care era dedicata stirilor, pentru ca nu prea aveau loc. O minte diabolica insa a sesizat inclinatia romanilor catre astfel de stiri si a dedicat o emisiune intreaga stirilor negative. Ca o mica paranteza, pe vremea aceea, stirile tineau o jumatate de ora – maxim o ora cu publicitate. In ziua de azi avem stiri continue aproape la toate televiziunile, ca sa nu mai vorbim de televiziunile de stiri, care cu asta se ocupa si care nu pierd nici o stire, mai ales cele legate de crime, accidente, violuri, furturi, arestari, etc. Acum nu problema acoperirii acestor stiri se pune, ci toti se zbat cum sa prinda “live” si cum sa abordeze “breaking news”-urile cat mai dramatic. S-a trecut deci oarecum de la “stirile de la ora 5” care durau maxim ora (sa zicem) la “bad

Read more

Caritas-ul global: faţa urâtă a IPO-ului Facebook

Cum poti sa vinzi un vis? Aceasta este intrebarea unui analist care comenta de ce pretul Facebook-ul ui pe bursa nu a explodat la nivelurile asteptate de papagalii din media mainstream care au nevoie ca de aer de astfel de evenimente pe care le pompeaza si le dau cu spoiala la maxim pentru a atrage interesul si pentru a-ti crea senzatia ca uitandu-te la ei te afli in buricul evenimentelor. Toata lumea stia inca dinainte insa ca Facebook nu face pretul la care a fost scos la vanzare, dar de asemenea toti sperau sa nu fie ei primi care isi ia tzeapa si sa participe la acest Caritas in etapele de inceput. Au trecut deja trei zile de tranzactionare si actiunea a cazut de la zi la zi. E si normal pentru o actiune cotata la un price/ratio de peste 70 de ori, adica de 70 de ori mai mult decat face compania (in cifre). In cifre care si asa sunt cam masluite deoarece pana acum rapoartele nu erau tocmai facute in contabilitate standard, dar ma rog, la asta nu ma pricep nici eu, spun doar din auzite. Vad acum ca au inceput si pe la noi unii sa trimita spam in care promoveaza Facebook-ul pe BVB, ca mai nou trebuie sa fim si noi cu stea in frunte si sa participam la loteria globala care este piata actiunilor in ziua de azi. Facebook-ul se vinde mai ales pentru ca lumea priveste la fatada, superficial. Pai cum sa nu cumpere prostii actiuni la Facebook daca stau toata ziua pe Facebook? Cine are bani de pierdut, sunt sigur ca s-a aruncat deja si pune umarul la profiturile proprietarilor care daca aveau atat de multa incredere in compania lor nu o scoteau la mezat pe bursa ci asteptau ca sa inceapa sa faca si ceva profit ca sa  poata cere o carca de bani. Dar nu a fost asa, ei s-au grabit sa vanda inainte sa se aleaga praful de ea, ca orice ciuperca aparuta dupa o explozie nucleara. Iar explozia nucleara a social-ului s-a cam fumat si cifrele nu inceteaza sa demonstreze pe zi ce trece ca advertisingul pe retele sociale nu face banii: lumea este acolo ca sa se distreze nu ca sa faca afaceri. Pentru cei care totusi au ceva bani si sunt tentati sa cumpere Facebook, i-as intreba: ati cumparat ceva prin Facebook? Ati ales un produs sau seriviciu pentru ca ati dat click pe o reclama pe Facebook sau pentru ca v-a spamuit vreun “friend” cu vreun “share” nesolicitat? Atunci, de ce ati cumpara actiuni la o firma care spera ca va creste de 70 de ori pentru ca sa va dea banii inapoi? In rest, totul e Caritas, daca vreti sa participati, nu aveti decat, dar mai bine ati da banii pe lucruri mai tangibile cum ar fi Apple sau Google care macar au dovedit ca fac bani.

Read more