[CORONAVIRUS] Ce spune Theodor Paleologu despre deschiderea bisericilor de Paști

Redau mesajul de pe pagina Facebook a stimatului:

În disputa legată de deschiderea bisericilor în noaptea de Înviere ar trebui să mai și gîndim, nu doar să repetăm clișee și sloganuri.
1) Analogia cu magazinele de mîncare este ineptă. Bunurile spirituale sînt diferite de cele materiale și nu te duci să le iei cu punga de la magazin. Biserica nu e prăvălie.
2) Argumentul că bisericile nu s-au închis în timpul epidemiilor de ciumă din secolele VI și XIV demonstrează exact contrariul. Pe atunci nu se știa nimic despre răspîndirea epidemiilor.
3) Există o specie de apucați care au impresia că se opun secularizării, dar care, de fapt, o accelerează prin atitudinile lor lipsite de minte. Se tot încăpățînează să ofere adversarilor lor nuielele cu care să fie flagelați. Și nu doar ei, ci întrega Biserică. Biserica Ortodoxă Română trebuie să evite cu orice preț să fie asociată cu o explozie a cazurilor de coronavirus.
4) Comparația cu persecuția din timpul regimului comunist nu este doar cretină, ci de-a dreptul nerușinată.
5) Vocile care cer deschiderea bisericilor de Paște sînt cu totul minoritare. Un singur episcop a derapat grav. Majoritatea ierarhilor, preoților și credincioșilor au o atitudine înțeleaptă și responsabilă.
6) În sfîrșit și cel mai important, dacă ieșim în noaptea de Înviere pe balcoane, dacă aprindem cîte o lumînare și cîntăm “Cristos a-nviat”, transformăm întreaga țară într-o imensă biserică. Să fim creștini, nu cretini.

In primul rand, doresc sa incep cu sfarsitul. Asocierea, indiferent de context a cuvintelor crestin si … celalalt este un faux-pas. Inevitabil naste ganduri si reflexe de limbaj la hulitori si nu ii ajutam pe acestia sa isi puna singuri paie in cap pentru focul iadului. Mai ales pentru un om cu o asemenea cultura, nu ma asteptam la o asemenea gresala. In plus, cam multa patima. De ce sa fie cretini cei care cer si si-ar dori redeschiderea bisericilor? Poate patimasi, poate necalculati, poate fara discernamant, poate neascultatori sau multe alte acuze, dar cretini?!? Pe bune, dl Paleologu?!?

Medical, o slujba de Pasti in aer liber nu este tocmai un risc atat de mare, cata vreme lumea inca are voie si dupa cum vedem nu rateaza ocazia ca sa faca plimbari la magazinele de bricolaj pentru a cumpara panselute si manusi de gradina. Ca o banuiala personala, sunt sigur ca dl Paleologu e cu frica in glanda si sta in casa de peste o luna, nestiind ce se mai intampla pe-afara.

Eu mai merg din cand in cand (cam o data la 2-3 zile) pe la tata sa ii duc mancare si cam vad ce se intampla pe afara. Iata o filmare de acum 2-3 zile de la Dedeman Craiova unde putem vedea parcarea plina si lumea cumparand tot felul de “necesitati esentiale”.

Una peste alta, problema este complicata pentru ca biserica este deja sfasiata de lupii din interior si nu poate forma un front comun indiferent de clarificarea unei pozitii si adoptarea unei strategii unitare.

Poate ca cel mai clar semn de fapt, ca ortodoxia este minoritara chiar in cadrul ortodoxiei, este lipsa de unitate si claritate. Sa fac un mic scenariu, cum ar putea reactiona o biserica puternica unita. Daca ortodocsii ar fi la fel de fierbinti si uniti ca apostolii din inceputuri, ortodocsii ar cere acum toti la guvern: dati-ne 10-20 hectare, lasati-ne sa ne aducem vacile, gainile si uneletele si ne carantinam singuri, ne facem noi spitalele noastre, stam aci pana veti ridica voi starea de urgenta, ca sa putem sa facem slujbe, sa ne rugam, sa traim cum stim noi, etc. Nu cred ca guvernul ar avea de ce sa se opuna. Multe mitropolii deja au terenuri gramada, cat cuprinde, paduri si proprietati. Becali, sigur ar dona el cateva hectare. Dar cati ar fi dispusi sa faca asta? Eu am incercat sa gasesc cativa prieteni dispusi sa mearga la bulgari de Pasti si le e teama ca o sa stea in carantina 15 zile la intoarcere!

In schimb, o biserica blegita si care mai are doar legaturi simbolice cu ortodoxia originala, face pactul cu cezaru si nu se face decat un ecou al autoritatii cezarului, facandu-se pe sine, sub tutela acestuia, un colaborator la “pacea sociala” si nimic mai mult. Evident ca exista motive, argumente si paralele cu perioada comunista, cum ca trebuia sa existe biserica ca sa poata boteza. Probabil la fel zic si acum: hai sa colaboram ca sa putem face slujbe si sa nu scoata astia religia din scoala. Intre timp, BOR tace malc cand presedintele in toiul pandemiei baga educatia sexuala in scoala, facand apel ca sa strigam Hristos a inviat! de la balcon.

Se pot spune multe acum, dar pana una alta, eu ma tin de cuvantul pr. Nicolae Tanase: 1) Biserica nu trebuie sa sminteasca si 2) prignoniti pe vom putea considera cand se va da drumul la restaurante si la altele dar nu si la biserici. Personal dupa ce trec zilnic pe langa Dedeman si vad cum iese lumea cu panselute dupa ce s-a plimbat in spatii inchise cu aer recirculat care favorizeaza transmiterea virusului, consider deja cam implinit punctul 2, desi situatia este doar un accident si o omitere a legii prin meandrele coruptiei si influentelor care ingaduie unui lant de magazine total neesential sa fie inca deschis si sa serveasca oamenii fara nicio restrictie, nici macar fara acea distantare sociala si intratul pe rand. Dupa cum puteti vedea, la cate masini sunt acolo, nici vorba sa fie limitat numarul de clienti care pot sa fie in magazin la un moment dat.

Intorcandu-ne la Paleologu, la punctul 5, argumentul este evident hilar, majoritatea neavand nicio putere in ortodoxie. Nenumarate momente de tensiune in istoria bisericii, ne arata ca majoritatea s-a inselat si ortodoxia a fost pastrata prin fermitatea si hotararea unei mici minoritati, nu de putine ori ale unui singur episcop.

Naivitatea dlui Paleologu se vede si din punctul 6 unde crede ca daca vom iesi pe balcon si vom striga (ca ciudatii) Hristos a inviat! o sa facem toata tara o biserica. O manifestare emotiva intr-un moment emotionant (caci sfant pentru putini este) nu are altceva decat o semnificatie emotionala si nimic mai mult.

Poate spun prea mult naivitate, in general structura dlui Paleologu este una poetica, culturala si mai putin spirituala, duhovniceasca, ortopractica.