De ce fac nemții mașini bune

Am dat peste you youtube interesant. Trece prin cateva aspecte:

  • pastrarea talentelor
  • invatamantul vocational
  • salarizarea corespunzatoarea a muncitorilor din domeniul auto

Ce lipseste este insa, este mentionarea avantajului competitional al nemtilor prin beneficiul unei monede comune, care le permite sa exporte fara sa afecteze aproape deloc cursul valutar. Intr-o economie normala, cand Germania exporta masini in Romania, marca devine din ce in ce mai tare fata de leu, si astfel romanii nu o sa mai comande BMW-uri. In Europa unita insa, nemtii exporta la romani masini si le dau si credit, pe care romanii il platesc din cand in cand, fie cu aur, fie cu petrol, fie cu ce se mai nimereste. Ei, acum au si nemtii un risc, cum s-a intamplat cu grecii: cate-un mionion mai ajunge in situatia sa nu mai poata plati. Dar nu-i bai, ca si-atunci, nemtii gasesc sa exporte in alta parte. Banii? Ah, pai aia oricum se scot la imprimanta si Deutsche Bank de exemplu nici nu are nevoie de rezerve, poate da credit fara numar pentru cercetare si marketing producatorilor auto nemti.

 

Câte-un pic, pic, pic, Ford nu mai vinde nimic

A trecut o luna de cand am scris articolul “Piața auto – adevăratul indicator al contracției economice” in care ziceam:

Asadar, cand veti auzi guvernul cum se lauda cu cresterea a PIB-ului de 1,1% sau cu reducerea deficitului cu 0,1% sa tineti minte: economia reala este in declin. Vanzarile auto (si nu doar la comercial) spun totul despre evolutia dar mai ales perceptia reala a managerilor si oamenilor de afaceri cu privire la viitor.

Restul indicatorilor (PIB, incasari bugetare, investitii etc – tot ce ne ofera INS si BNR) sunt cvasi-irelevanti: sunt calculati de “specialisti” birocrati care daca spun adevarul sunt dati afara, contin componente fictive si cu ponderi ireale si sunt coafati astfel incat sa nu dea adevarata imagine a realitatii.

Astazi, am vazut la emisiuniea Biziday, cum domnul Voinea (demn urmas si viitor ocupant al scaunului lui Gherghina) se lauda cu realizarili guvernarii socialiste: deficitele in scadere si costuri de finantare scazute. Ba chiar, cea mai tare a fost mandria cu care a mentionat ca a marit accizele cu 7 centi desi putea sa o faca si cu 70 de centi. Vremuri bune, linistite deocamdata, PIB in crestere, incasari in crestere, salariile merg, pensiile merg, fraierii platesc, totul e frumos.

Din pacate insa, dupa cum am mai spus inca de nenumarate ori pe acest blog, criza inca nu a inceput, inca suntem in anticamera sectiei de urgente unde deocamdata ni se fac niste analize sumare, abia cativa indicatori ai sanatatii economiei ies la iveala si suntem pregatiti pentru analize amanuntite pana cand se va pune diagnosticul fatal: cancer in metastaza. Economia romaneasca este bolnava si organele inca sanatoase – sectorul privat, firmele care nu fac afaceri cu statul si mai ales firmele care exporta, deci produc si vand aducand bani in tara – sunt presate din ce in ce mai mult de organele bolnave invadate de cancer: firme capusa, sectorul bugetar falimentar si supradimensionat, politici anti-dezvoltare, anti-restructurare, anti-afaceri, clasa politica corupta.

Sa ne intoarcem insa la auto, ca despre asta vroiam sa vorbesc: Ford continua concedierile, deocamdata … voluntare:

Ford a introdus un nou program de disponibilizări voluntare în unitatea de producţie de la Craiova, al treilea de acest gen. În anul 2012, Ford Craiova a iniţiat un program aparte de disponibilizări, prin care lăsa la latitudinea angajatului să părăsească benevol compania, contra unei sume importante de bani, reprezentând 24 de salarii compensatorii. (Sursa: Gazeta de Sud)

Problemele sectorului auto sunt specifice si nu avem ceva de zis impotriva politicilor actualului guvern, decat ca daca aveam drumul expres Craiova-Pitesti pornit, poate Ford s-ar fi razgandit. Adica poate ar fi economisit mai mult cu transportul B-Maxului decat din concedierea a catorva sute de sarmani care acum o sa ajunga someri si o sa consume din bugetul statului.

Fordul pare a se zbate inca in durerile nasterii: dupa un inceput subred, amanat si mult subscalat fata de promisiuni si contracte, abia a dat drumul la motoare si nu putine au fost opririle. Pauze lungi, productie sub potential, vanzari in scadere sunt doar cateva dintre semnele unei caderi inevitabile. Revenirea economiei la nivel mondial sau macar acapararea de noi piete raman problemele de baza ale marilor producatori auto. Unii se descurca indreptandu-se spre low-cost (cum ar fi Dacia), altii nu fac fata la comenzi la masinile de lux (vezi Ferrari, BMW, Mercedes). Mai greu e pentru cei care sunt la mijloc, nu au nici avantajul pretului, nici puterea brandului, nici nu fac fata competitiei pe pietele si segmentele care i-au confirmat.

In cazul Fordul din Craiova, problema principala este legata de model: B-Max este un model dintr-o clasa in care vanzarile au picat drastic dupa 2008: family wagon. Daca pe unele segmente, Ford sta excelent (Fiesta, Kuga, van-uri comerciale) pe clasa wagon, Ford nu are nici o sansa sa supravietuiasca, neavand nici avantajul pretului si nici al unui model care sa straluceasca prea mult.

Daca pentru Renault Duster-ul este varful de lance al vanzarilor (peste 75% din total vanzari in India, de exemplu), pentru Ford, BMAX-ul este sub 5% la nivel european, unde este piata target pe care spera Ford sa o domine. Asadar, premizele oricum sunt slabe, stocurile sunt mari iar piata auto inca probabil va scadea anul acesta cu 5% si nu sunt premize de crestere pentru anul urmator. Ford inca nu a gasit reteta succesului in Romania si se pare ca nu are planuri de noi modele, care ar “reporni motoarele” si ideal le-ar duce la turatie macar acceptabila. In ciuda noului motor produs si a zvonurilor lansate, singurul trend care se pare ca prinde viteza este … concedierea voluntara. Nu m-ar mira ca sa fie vreo legatura intre acest program si marirea salarului minim si a altor taxe noi introduse de guvernul Ponta. Tot la Biziday azi am auzit de taxa (acciza) pe SMS pentru companii despre care nici nu aveam habar. Tot azi am citit in Gazeta de Sud de marirea taxelor locale in Craiova. Numai stiri bune …

Piața auto – adevăratul indicator al contracției economice

Capital a publicat intr-un supliment print niste statistici extrem de ingrijoratoare ale vanzarilor de vehicule comerciale. Cine cumpara astfel de vehicule? Firmele care fac investitii, care planuiesc o extindere sau o activitate intensa. Nu cumperi duba noua daca nu esti sigur ca isi va face banii, adica daca nu esti sigur ca o vei folosi intens, astfel incat o duba noua sa isi merite banii si sa fie mai eficienta decat o rabla in care vei fi nevoit sa bagi bani si sa pierzi timp si nervi cu achizitia si intretinerea. Ca sa nu mai zicem consumul care este mult mai eficient la modelele noi decat la cele vechi, iar pentru o duba care va fi folosita sute de mii de kilometrii, conteaza imens.

Iata deci statisticile cu evolutia 2013 (estimata) fata de 2012:

Comerciale usoare (<3,5T): -23%
Comerciale 3,6-6T: -5,8%
Comerciale 6-18T: -23,3%
Comerciale grele (>18T): -19,6%

Asadar, cand veti auzi guvernul cum se lauda cu cresterea a PIB-ului de 1,1% sau cu reducerea deficitului cu 0,1% sa tineti minte: economia reala este in declin. Vanzarile auto (si nu doar la comercial) spun totul despre evolutia dar mai ales perceptia reala a managerilor si oamenilor de afaceri cu privire la viitor.

Restul indicatorilor (PIB, incasari bugetare, investitii etc – tot ce ne ofera INS si BNR) sunt cvasi-irelevanti: sunt calculati de “specialisti” birocrati care daca spun adevarul sunt dati afara, contin componente fictive si cu ponderi ireale si sunt coafati astfel incat sa nu dea adevarata imagine a realitatii.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
NOTE:

1) evolutia an la an a retail-ului s-a prabusit in 2013; iata cum arata un grafic:

romania-retail-sales-annual