Despre pupătorii de moaște cu mască

Pupătorii de moaște este un termen care deși în zgomotul gâlcevei cu diavolul are conotații jignitoare, trebuie asumat de creștinii ortodocși pentru că face din start o delimitare între creștinii care cred în moaște – deci le pupă – și cei care nu cred (pseudo-creștini, eretici, etc). Personal, mă declar pupător de moaște. Nu este nimic jignitor și nimic rușinos în această expresie, în ciuda intenției inițiale și a contextului în care este în general folosit.

Am fost șocat să aud că există oameni care sărută icoanele cu masca. Fiind ferit cumva de comunitatea unde mă aflu, nu am avut parte să văd asemenea ciudățenii. Însă anul asta, am fost la țară și am primit colindătorii. Printre colindători au venit și părintele din sat cu trupa și mi-a mărturisit această anomalie. Nu mă așteptam deloc, deoarece la țară credeam că sunt oameni credincioși și care sunt mai greu de spălat pe creier de televizor. Am tot urmărit și interviurile de la Vax Populi unde vedeam că cei de la țară nu doar că nu poartă mască, dar prefera țuica vaccinului. Se pare că nu e așa. Adică doar parțial. Cei care sunt cu țuica nu vin la biserică și cei care vin sunt dintre cei care stau cu ochii în televizor și se lasă spălați pe creier. Părintele s-a arătat foarte trist de starea lucrurilor – foarte puțini l-au primit cu icoana și mai ales tinerii s-au arătat râvnitori în gonitul popei care nu a auzit de Covid.

De anul nou, am fost la munte și am mers la 2 mănăstiri – nu le dau numele pentru că nu contează, probabil sunt mai multe. Pe lângă faptul că am fost șocat să văd că majoritatea celor din biserica purtau mască – am avut curiozitatea să mă uit să văd cum sărută oamenii icoanele – majoritatea cu mască. Iconoclasm ca la carte!

Foarte mulți creștini ortodocși nu ne așteptam ca antihrist să vină așa repede. Antihrist a venit deja, nu mai trebuie să îl așteptăm. Lepădarea a venit. Ce altceva este pupatul icoanelor cu masca decât lepădare de credință? Nici nu știu de unde să încep să explic. O să merg pe o singură întrebare: înainte de Covid nu erau boli? Nu puteam lua boli grave din pupatul icoanelor și al moaștelor la grămadă? Mă refer în cadrul de gândire al fricoșilor și falșilor credincioși din ziua de astăzi, care pupă icoanele cu măștile și ascultă ca orbii de profeții apoicalipsei covid – o apocalipsă imaginară deocamdată dacă privim statistic. Evident că riscul de a lua boli – pentru necredincioși – era același și înainte, nu s-a schimba nimic cu Covid. Dar prostia acestor oameni se vede însăși din faptul că nu realizează că dacă cineva cu Covid a pupat icoana, dacă e să ia boala, masca nu îi va proteja.

Pe de altă parte, cum să le ajute Dumnezeu celor care își pun nădejdea în mască? “Blestemat cel care își pune nădejdea în om” (Ieremia 17) ne învață Biblia. Până și protestanți nu sunt la fel de trădătări ca falșii ortodocși care sărută icoanele cu masca. Este atât de ciudat acest fenomen încât cu greu îmi găsesc câteva cuvinte să explic cât de grav este și în cât de mare pericol sunt cei care cu un gest atât de banal se leapădă total de Hristos, așa cum se vor lepăda și cei care vor primi pecetea în vremurile lui antihrist. Vă reamintesc problema cu cipurile în care unii părinți spuneau că primirea cardurilor/actelor cu chip/biometrice nu e lepădare, ci e doar cădere, doar o slăbiciune care ne predispune căderii în vremea pecetei. Unde sunt acum cei care strigau atunci aiurea și nu văd această lepădare pură de Hristos prin sărutarea icoanelor cu mască?

Să privim oare cum am ajuns aici? Cine și-ar fi imaginat acum un an că vom ajunge în situația ca până și unii ierarhi să fie împreună lucrători cu antihristul și să tolereze această anomalie – sărutatul icoanelor cu masca. Cum de nu alertează ierarhii care sunt teoretic păstrătorii credinței poporul drept-credincios ca să scoată din biserici pe acești iconoclaști? Cum de preoții la predică nu învață oamenii că necredința în puterea icoanelor este lepădare de credința ortodoxă – nu există interpretări!

Repet: întunecarea minții acestor iconoclaști vine mai ales din faptul că deși sunt necredincioși, nu realizează că erau necredincioși dinainte. Adică, boli existau și înainte de Covid. De exemplu, Herpes, Gripa, Hepatita B și C (sursa). Numai Hepatita C este cu mult mai gravă decât Covid. Deși se tratează, durează 6 luni și are consecințe pe viață. Spre deosebire de Covid, poate da și în cancer de ficat. Deci practic putem spune, că prin sărutarea la comun a icoanelor, dacă s-ar transmite boala, am putea lua cancer. Deci fricoșii care înainte de Covid credeau că icoanele au putere magică, să știe că Dumnezeu i-a ferit de multe dacă au apucat să trăiască apocalipsa Covid și mai bine ar face să arunce măștile și să aibă încredere mai departe în Dumnezeu.

Dar ce sens are să mai vina la biserică fricoșii? De ce nu stau acasă dacă le e frică? Cum cred ei că pot și să primească binecuvântarea lui Dumnezeu și să fie protejați? Rațional, masca nu le oferă oricum nicio proteție la o slujbă. Aglomerarea, lipsa distanțării, aerul închis face din biserici locații ideale de luat virusul – dacă e să ne luăm după ce ne spun autoritățile. Iată deci că Covid-iconoclaștii nu cred până la capăt nici în Dumnezeu, nici în profeții luptei împotriva Covid-ului, căci dacă ar avea încredere în recomandările autorităților, nu ar avea ce să caute la biserică. Dar ce să mai spunem de împărtășanie? Cum se împărtășesc cei care sărută măștile cu masca? Vin cu lingurița de acasă?

Și mai grav este când astfel de lucruri se întâmplă cu binecuvântarea preoților, stareților și a episcopilor care ar trebui să fie primii apărători ai credinței. Slujba în aceste biserici și mănăstiri care tolerează această gravă hulă este doar un simulacru de slujbă, este doar o colectare de pomelnice. Ce rost mai are citirea evangheliei, ce rost mai au cântările, ce rost mai au predicile înălțătoare și mai ales ce rost mai are să spunem crezul dacă 99% dintre cei care sărută icoanele și vin în biserică sunt necredincioși și își declară lepădarea prin sărutarea chiar în fața altarului, a icoanelor cu masca pusă?

Erau vremuri când creștinii ortodocși care sărutau icoanele, preferau să fie omorâți decât să se lepede de icoane. Cedarea în fața autorităților când se bagă peste noi în biserică, nu este altceva decât de lepădare de Dumnezeu. Dacă nu putem săruta icoanele fără mască, nu mai are rost să facem slujba, nu putem face slujba. Sărutarea icoanelor și a sfintei evanghelii de către toți ortodocșii este parte din slujbă fără de care nu se poate face slujba. Când nu vom putea face slujba cum trebuie, să fugim acolo unde putem să o facem, nu să o transformăm după capul nostru, acceptând aceste pseudo-iconomii. Nu știu de fapt ce gândesc acești ierarhi/stareți/preoți care tolerează această hulă și chiar apără “dogmatic” (pentru că “mor oameni”) noua religie a resetului.

Nici măcar comuniștii nu au intrat în slujbă așa cum fac profeții noului reset. Comuniștii distrugeau biserici, dar nu cereau schimbarea slujbei. Comuniștii nu prea tolerau în rândul lor credincioși și învățau materialismul științific, dar nu impuneau împărtășirea cu linguriță de plastic. Există o înșelare în rândul unor prelați, cum că trebuie să ne facem frate cu dracul până trecem pârlazul. Adică, să lăsăm ciocul mic, să ne facem că purtăm măști, să ne facem că dăm cu spirt când intrăm în biserică, ca să nu ne închidă ăștia de tot și să nu mai putem primi pomelnice babane. Măcar, acum punem masca, și primim pomelnicul. Altfel, dacă nu punem masca când pupăm icoanele, ne închid jandarmii și pândarii noii dictaturi a resetului ușa la biserică și rămânem fără comoditățile și beneficiile unei vieți autentice creștine, pline de praznice și de toate beneficiile lumești ale unui loc căldicel la umbra cezarului. IPS Teodosie va fi exemplul pe care Dumnezeu îl va da la judecată acestor căldicei.

Calculele strategice făcute de unii, cum că trebuie să lăsăm ciocul mic și să negociem cu cezarul, că e blând cezarul și are intenții bune, și “mor oamenii” nu este deloc potrivit unei viziuni ortodoxe asupra lumii. Iată cum o furnică de boală cu o rată de supraviețuire de 99.95% a dus la căderea în iconoclasm a unui procent imens al celor care vin la biserică, sub păstorirea și toleranța majorității clericilor. Într-adevăr sunt unele lucruri care pot fi făcute și altele care nu pot fi făcute. Putem pune un dispenser de spirt la intrare – o regulă bătaie de joc, care nu are nicio explicație științifică – că doar nu ne deranjază cu nimic, dar nu putem tolera ca creștinii să sărute icoanele cu masca. Cei care au frică, să stea acasă, sau să stea aiurea (degeaba) la slujbe, dar să nu pângărească icoanele cu atingerea pecetei lui antihrist.

Ce este altceva decât un fel de pecete a lui antihrist, această mască (atunci când unii sărută icoana cu ea)? Se aseamănă destul de mult cu pecetea, deoarece are aceeași funcție: are funcție utilitară maximală, adică fără ea nu poți cumpăra, nu poți merge la muncă, ești exclus din societate. Totodată, pecetea vine de la antihrist – cel care se pune în locul lui Dumnezeu. Într-adevăr poate acum nu vedem clar cine ar fi antihrist, ca persoană, încă nu își arată chipul, dar îi vedem clar profeții și preoții și dacă citim la apocalipsa, vedem nenumărate paralele. Revenind la rolul utilitar al pecetei, ce ne trebuie mai mult decât faptul că această pecete este deja impusă în toată lumea – are acoperire globală – și că fără ea nu putem cumpăra și vinde (nu putem merge la magazin și nu putem muncii). Faptul că pecetea lui antihrist nu va fi obligatorie pentru toți ci va fi impusă doar prin constrângeri, este o asemănare zdrobitoare cu masca, care ar trebui să dea mult de gândit ierarhilor care teoretic ar trebui să aibă trezvie. Totodată, pecetea, va fi discretă și înșelătoare când va veni, nu va scrie pe ea pecetea lui antihrist și nici antihrist nu se va numi ca Antihrist ci se va da drept-credincios, salvator de oameni. Practic, antihrist își va impune autoritatea, tocmai prin promovarea imaginii de salvator, care nu se va face însă doar prin propagandă ci chiar prin lucrare reală. Antihrist va face fapte umane, va salva oamenii, se va lupta pentru sănătatea și bunăstarea lor, va avea chiar nenumărate fapte bune, chiar la o scală globală. Va opri războaie, va fi pacificator (mai mult decât Ghandi), va fi economist (mai bun decât Bill Gates), va iubi oamenii și se va dărui ajutorării lor (mai mult decât papa). De aceea, va căpăta putere totală (atât la nivel global cât și în inimile oamenilor întunecați lipsiți de Duhul Sfânt care vor cădea în plasa lor). Un singur lucru nu va tolera antihrist – închiarea către Dumnezeul cel adevărat. Ori ce se întâmplă acum prin impunerea sărutării icoanelor cu masca? Nu este asta lepădare de Hristos? Poate singura diferență între mască și pecete, este că masca nu este totuși impusă prea ferm și cei care doresc să sărute icoanele o pot face încă liber în biserici și nu în catacombe ca pe vremea altor antihriști sau în gropile pământului cum o vor face la sfârșitul lumii.

Spuneam în articolele vechi că Covid este o cernere a lui Dumnezeu, dar eu aveam în gând că este o cernere în sensul că pe cei credincioși care nu vor face față lui antihrist în anii următori, Dumnezeu îi ia la El acum prin această boală. Nu mă gândeam nicidecum că cernerea va fi de fapt în rândul ortodocșilor prin lepădarea de credință a celor care pupă icoanele cu masca.

Se înțelege că tot ce am zis de mască, este infinit mai grav dacă trecem la chestiunea împărtășaniei cu lingurița de unică folosință de care din fericire nu am auzit nicăieri. Când vom auzi însă că există biserici unde se face împărtășanie cu lingurița de unică folosință, cu adevărat putem spune că urâciunea pustirii a ajuns în locul cel sfânt.

9 comments

  • Alin Stefanescu

    Gigel, eu te urmaresc de multi ani si sunt (partial) de acord cu diverse analize facute de tine, insa acest articol mi se pare ca e exagerat. Ajungi prea usor la acuze de iconoclasm si lepadare de Hristos, Antihrist si apocalipsa pentru o chestie relativ inofensiva (si nu, eu nu pup icoanele cu masca!). V. tipul acesta de argumentatie https://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope Argumentand asa aproape orice pacat (mic sau mare) poate fi folosit ca punct de pornire si sa ajungi la “lepararea de Hristos”.

    P.S. Tocmai am citit acest articol trimis de niste prieteni: https://bucovinaprofunda.com/2020/12/28/vaccinare-si-pecetluire-o-perspectiva-spirituala-si-profetica/ si n-am stiut daca sa rad sau sa plang despre modul totul neprofesionist in care se discuta lucrurile si se foloseste pseudostiinta de catre asemenea preoti (vezi paragrafele unde apare “inteligenta artificiala”! Sunt aberatii totale!).

    • cum să nu fie iconoclasm necredința în sfințenia icoanelor? nu trebuie neapărat ură și luptă împotriva icoanelor, necredința în sfințenia acestora este același lucru; poate singura apărare pentru acești oameni ar fi neștiința dar frica este un păcat suficient pentru a-i duce la iad – Biblia ne spune că fricoșii nu se vor mântui; dacă nici în această situație nu putem face referință la acest citat, când o vom face? și asta e tot slippery slope?

      nu citesc bucivna profunda și nici alte bloguri, ce știu despre vaccin este de pe youtube; world science festival a fost canalul unde am văzut prima data crispr; cat despre profetomanie, nu șiu la ce te referi, eu nu am făcut referință la nicio profeție; bănuiesc că te referi la predicția mea că vaccinul va fi peren; eu asta deduc doar din urmărirea mesajelor publice; vedem că chiar astăzi Pfizer a avertizat că – vezi-Doamne – dacă nu faci la timp a doua doza, vaccinul nu funcționează; acum Pfizer va da vina pe state pentru insuccesul vaccinului inițial și vor cere poate chiar prin contract, ca cei care cumpără de la ei să garanteze că a doua vaccinare o fac în timp util; pentru cei care au ratat a doua vaccinare în fereastra recomandată de ei, vor propune încă o vaccinare: deja am ajuns la 3 vaccinări;

      că veni vorba de Pfizer – nu am apucat să amintesc, căci doream să vin cu referințe solide; cică chestia asta cu doza mai slabă cantitativ și eficiență mai mare au descoperit-o din greșală; în timpul experimentelor pe primii oameni cobai, s-a facut o … mică mare greșală legată de dozaj; ce producător e ala care lucrând la un vaccin atât de important și atât de revoluționar și atât de tehnologic, să încurce dozajul la un întreg lot de cobai; cum să avem încredere într-o asemenea companie?

    • Alin Stefanescu

      Inteleg firul argumentatiei tale, insa problema e ca lucrezi la final doar cu alb si negru, nu cu nuante. E ca si cum ai avea o functie peste oameni care scoate doar valorile 0 sau 1, nu un numar in intervalul [0,1] unde 0 este iconoclastul, cel care uraste si distruge icoanele si 1 este iubitorul de icoane perfect 🙂 Iar in realitate oamenii sunt pe o scara (sau o distributie, daca doresti). E adevarat ca la finalul vietii va fi o alegere intre 0 si 1 (nemantuire sau mantuire) dar pana atunci exista nuante si mai ales pocainta si mila lui Dumnezeu.

      Tu mentionezi (pe drept cuvant) ca in biblie scrie ca fricosii nu se vor mantui. In alte versete se spune ca nici d.ex. lacomii (v. mancarurile de Sarbatori!) si nici mincinosii nu se vor mantui. De fapt “nimic necurat” nu va intra in Imparatia lui Dumnezeu si combinand aceasta cu alt verset unde se spune nimeni nu este fara de pacat, putem deduce foarte logic ca NIMENI nu se va mantui (si ca toti se leapada implicit de Hristos deoarece fiecare pacat aceasta inseamna). Revenind la comparatia cu functia matematica, tocmai am demonstrat ca functia mantuire(om)=0, pentru orice om 🙂 (Iar faptul ca acest mod de argumentatie e gresit e contrabalansat tot de versetul in care ucenicii il intrebau pe Iisus – daca e asa de dificil sa te mantuiesti, atunci cine se mai poate mantui?! (Luca 18,26) si raspunsul e in versetul urmator – “Iar El a zis: Cele ce sunt cu neputinţă la oameni sunt cu putinţă la Dumnezeu.” adica prin mila lui Dumnezeu, nu prin faptele noastre)

      Ca sa concluzionez peroratia mea cea prea lunga: trebuie sa folosim cuvintele in sensul lor: iconoclast e un om care lupta explicit impotriva icoanelor, iar un om care pupa o icoana cu masca nu este un iconoclast si nu se leapada de Hristos. Ok, e poate fricos, dar si acolo sunt foarte multe nuante. (Iar faptul ca icoana devine un mediu aseptic prin puterea credintei este o alta discutie!).

      P.S. Referitor la Pfizer, de acord cu ce spui mai sus! Iar faza cu incurcatul dozajelor e de ras, daca nu ar fi de plans si arata failibilitatea sistemului)

  • Alin Stefanescu

    Inca o observatie, cred ca acest articol e in contradictie cu ce ai spus tu la final aici https://chiazna.ro/5513/profetomania 🙂

    • Alin Stefanescu

      Am mentionat articolul tau de mai sus nu pentru partea de profetomanie, deoarece, intr-adevar nu te-ai dat profet in articol 🙂 Ci pentru ca ai incercat prea repede (dupa parerea mea) sa interpretezi purtarea mastii in sens apocaliptic ca pecetea lui antihrist. Ceea ce mi se pare o afirmatie hazardata si nefolositoare duhovniceste.

      Tu ai scris in articolul cu profetomania, citez <> Iar tu asta ai facut: ai folosit masca drept intamplare prezenta pentru a o interpreta exagerat ca un semn clar al “apocalipsei in desfasurare”.

      Si te citez din nou tot pe tine 🙂 <>

      Doamne-ajuta!

    • ce am facut eu este o paralela; ce cred eu cu pecetea este ca va fi lepadare explicita si constienta, deocamdata pupatul mastilor cade mai mult in spinarea pastorilor care nu explica gravitatea acestui act; oamenii intra in biserica si cred ca fac ascultare – la o manastire unde am fost, chiar era un pandar care ne punea sa purtam masca; evident ca oamenii ce pot intelege? trebuie sa port masca, sa pup icoanele prin masca ca asa e randuiala, nu se gandesc ca e lepadare de credinta ortodoxa similara iconoclasmului;

      dar pe de alta parte, daca citim stirile, vedem clar directia: vaccinare permanenta, tulpine periodice, marginalizarea anti-vaccinistilor

    • Alin Stefanescu

      completare la comentariul de mai sus: vad ca nu s-au afisat corect citatele in !! (probabil din cauza HTML-ului)

      Le pun aici din nou:
      – primul : Punctul in care profetomania devine o boala duhovniceasca serioasa este in momentul in care viziunea noastra asupra lumii dar mai ales starile noastre emotionale sunt influentate de evenimente si intamplari prezente pe care incepem sa le interpretam exagerat ca fiind deja parte din “apocalipsa in desfasurare”.

      – al doilea : Ori daca noi ne cufundam intr-o stare mentala dominata de anumite apucaturi si resorturi pe care ni le-am dobandit obsinuindu-ne sa privim totul si toate prin prisma apocalipsei iminente si a “infricosatorului” antihrist, vom fi un pas mai departe de Dumnezeu si doi pasi mai aproape de nebunia si haosul acestei lumi

  • Frate Gigel,
    In primul rând , te rog să-mi ierți toate exprimările urâte pe care le-am folosit în adresări anterioare pe blogul frăției tale. Am mai încercat de câteva ori o împăcare dar probabil nu ai văzut ceea ce-ți trimisesem…

    În al doilea rând , vreau să-ți spun că sunt 110% de acord cu ceea ce ai scris în această postare.
    Toate câte le-ai pomenit , că vorbim de comportamentul mirenilor sau al clericilor , se întâmplă şi în biserica de care aparțin şi la care merg la slujbe. Poate peste jumătate din credincioşi procedează aşa cu sfintele icoane , fie le pupă cu masca pusă , fie evită chiar şi asta şi doar se înclină în fața icoanelor. Sau se practică împărtăşania “pe furiş” , nu în fața uşilor împărăteşti , să nu se smintească unii…

    Am fost însă prin Octombrie trecut la o Sfântă Mânăstire din jud Neamț şi neştiind care sunt regulile locului , am intrat în biserică , eu şi soția , cu masca pusă , ne-am închinat la icoane şi am tras masca jos când le sărutam , apoi o ridicam la loc. La ieşire , am lăsat un pomelnic la Părintele care era acolo şi care urmărise parcursul nostru prin biserică şi sfintia sa ne-a spus :
    “-nu mai purtați masca în biserică , nu mai luați de bun tot ce vă spun autoritățile .
    -dar , Părinte , la noi , dacă nu o purtăm , imediat suntem traşi de mânecă fie de frații noştri mireni , fie de clerici . O purtăm şi noi doar de formă…
    -oricum , la noi în biserică şi-n mânăstire să ştiți că puteți să stați fără mască , nimeni nu vă va zice ceva”

    Ceea ce se întâmplă acum , se trage tot din iubirismul prost înțeles , ca , vezi Doamne , derivat din dragostea creştină față de aproapele , că nu trebuie să-i fii ispită fratelui tău şi să-i creezi “disconfort” în biserică şi astfel , să-l îndepărtezi pe fratele de biserică. Păi , dacă fratele aşa vede lucrurile , eu cred că s-a îndepărtat singur de biserică!!!
    Şi vazând acestea şi alții , proaspăt-întorşi la credință , oare nu se vor sminti şi ei , nemaiînțelegând ce se întâmplă? Iată cum , motivând iubirea de aproapele , ajungem la adevărate agiornamente , care altfel ar fi fost imposibil de aplicat.

    Doamne , ajută!

  • Nu m-aș fi gândit că’s iconoclast, dar așa sunt! Dacă aș săruta icoanele cu masca. Din fericire, mi-a fost întotdeauna rușine de Hristos care șade pe tron în altar și nu am făcut acest gest.

    O singură dată mi s-a întâmplat, când am venit pe grabă în biserică fiindcă eram în întârziere și am uitat să-mi scot masca. Mi-am dat seama când am lipit fața de icoană că-i ceva în neregulă și am fost fulgerat de nesimțirea mea, iar de atunci am fost mai vigilent și nu mi s-a mai întâmplat. În cazul cel mai rău, când este Trinitas-ul acolo și filmează închinătorii (ex. la hramul paraclisului catedralei, de sf. Ioan Gură de Aur), de față cu toți jandarmii, intru cu masca pentru a trece de jandarmi ca să nu provoc inutil rezistență și scandal, dar tot mi-o las pe o ureche ca să pot săruta icoana. Evident, o doamnă cu atomizorul a și sărit in schemă să dezinfecteze după mine 🙂

    Evident că autoritățile sunt iconoclaste. Nu au cerut (deocamdată) distrugerea fizică a icoanelor, dar au cerut dezinfectarea lor insistență și, mai ales, neatingerea lor ci închinarea doar cu reverență. Ce este aceasta decât o formă de intervenționism în cult și o negare a puterii taumaturgice a icoanelor, adică o negare a rostului icoanelor? Nu ne-au ajuns câte vindecări miraculoase s-au produs prin atingerea icoanelor de-a lungul istoriei, încât ne-am lăsat păcăliți că guvid-19 face excepție? Oare Maica Domnului și-a pierdut puterile? Oare sf. Pantelimon ori sf. Nectarie au rămas de băcănie? Oare sf. Gheorghe s-a fleșcăit? Oare sf. Mina și sf. Nicolae, la ale căror icoane lumea freacă intens haine, poze și hotărâri judecătorești, și-au luat concediu? Oare sf. Grigorie Taumaturgul a fost dat afară din Rai? De ce am încetat să credem în puterea vindecătoare a acestora revărsată (și) prin icoanele lor? Fiindcă au murit câțiva clerici și mireni? Dar când ne-a garantat Dumnezeu că nu vom muri, încât să-I negăm dreptul de a hotărî cum să ne ia? Oare nu tot din necredință au distrus icoanele înaintașii noștri din veacurile VII-VIII?

    Că n-o fi acum iconoclasmul propriu-zis ci o formă mai soft, putem admite. Dar dacă o ținem pe linia asta, tot la iconoclasmul hard vom ajunge. Foarte curând, pe la valurile 5-6. Asta dacă nu vom încuia și noi bisericile definitiv, cu tot cu icoane, ori le vom transforma în “muzee” ca vestul cel “civilizat”.

Leave a Reply to Alin Stefanescu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.