Cum va avea loc implozia sectorului auto
Care este impactul pandemiei asupra industriei auto? Sunt mai multe niveluri, sa le zicem valuri. Primul val a fost carantina in China care a distrus lanturile de furnizori pentru piese. Nu stiu sa zic procente, dar suficient la suta din piesele pentru masini vin din China. Fie materii prime prelucrate, fie componente, fie ansambluri, fie curele, etc. Producatorii auto au procesele de productie in mare parte JIT (Just-in-Time) adica nu fac stocuri de piese/componente, sau fac minimal. Prin urmare, dupa ce s-au terminat stocurile facute ca sa tina pe perioada noului an chinezesc (care tine vreo 2 saptamani), firmele producatoare au ramas cu buza umflata, caci mare parte din productia auto din China se afla localizata in Wuhan. In cazul Romaniei, daca nu ma insel, in Martie acesta a fost motivul pentru care Ford a inchis: nu mai sunt piese. Dupa piese, al doilea val a fost scaderea cererii. Cum tarile intrau in carantina una cate una, vanzarile auto nefiind de stricta necesitate au intrat si ele in carantina. Cum au intrat vanzarile, productia s-a oprit. Poate aici ar fi utila o mica paranteza: productia auto oricum sufera de supraproductie de o buna perioada. Se produce mai mult decat este cerere, este o batalie apriga intre companii ca sa reziste pe piata. Pe langa supra-productie, un trend interesant mai ales in ultimii ani in vest este renuntarea la masina: milenialii si post-milenialii nu mai doresc masini ci folosesc Uber. Daca nu ar fi fost chinezii cu apetitul lor pentru benzinare puternice, industria auto ar fi intrat de mult in implozie. Un al doilea factor disruptor pentru sectorul auto este Tesla. E poveste lunga aici, dar nu este de neglijat faptul ca electricele au devenit la moda si nu toti producatorii sunt pregatiti, de unde frecusuri majore in piata auto – inainte de pandemie. Daca in ianuarie erau dubii, in februarie deja era clar ca virusul va ajunge in intreaga lume si va da peste cap economia. Prin urmare, in ritm alert (cat se poate pentru ditamai elefanti) toti producatorii au inchis una cate una sau toate odata toate fabricile auto. Printre motivele declarate oficial au fost: ba ca nu avem piese, ba ca ne gandim la angajati, etc. Vanzarile erau insa motivul real. Caderea petrolului a fost urmarea fireasca a carantinei, desi nu singurul factor: frecusuri erau deja intre sauditi si americani, sauditii nefiind multumiti de finantarea pe care americani o ofera sectorului shale din SUA care desi nu face profit pe bune, beneficiind de linii de credit si finantare ieftina datorita Fed-ului si scaderii dobanzilor, pune bete in roate pretului petrolului si veniturilor sauditilor. Rusii la fel, fiind sapati de americani pe toate directiile, si pe conducta cu nemtii prin Marea Baltica si pe cea cu turcii din sud, nici rusii nu sunt multumiti de capacitatile americane recente, grosul veniturilor lor fiind din petrol si gaze. Cum pandemia a lovit puternic in cerere prin blocarea tuturor mijloacelor de transport, rusii si sauditii s-au lansat intr-un razboi al pretului care
Read more