„Un copil dorit este un copil iubit” – spune noul slogan al Farmaciei Catena.
Evident, ca orice campanie are nevoie de un slogan si a despica firul de ata pe baza unui slogan publicitar al unei farmacii care targeteaza mai ales pensionarii care nu tin minte preturile de la o farmacie pana la urmatoarea, nu prea se merita.
Sloganul asta mi-a adus aminte ca mama mereu il certa pe fratele meu ca daca nu il dorea tata, pe el nu il mai avea si prin urmare nu mai avea batai de cap cu el. Evident, nu toti copii sunt doriti in aceeasi masura si tot timpul. Afectiunea, iubirea, simaptiile si antipatiile fata de cineva sunt mereu in schimbare si oricat de nedorit ar fi un copil intr-un moment, numai o minte bolnava si care nu iubeste pe nimeni poate sa spuna ca acel copil nu poate fi iubit.
In ciuda reprosului si a faptului ca a fost un copil dorit … partial, mama l-a iubit si pe fratele meu la fel ca pe mine, nu m-am prea simtit favorizat cu exceptia faptului ca fratele manca orice in timp ce mie trebuia sa imi gateasca menu dedicat.
Viata este cu suisuri si coborasuri si experienta a dovedit ca mai ales cei care incearca sa o stapaneasca cu brutalitate,sa o controleze cat mai precis si nu lasa loc in viata lor si actiunii divine sunt de cele mai multe ori pusi in genunchi. As putea aduce nenumarate exemple, o sa dau insa doar unul.
O versioara de la tara s-a maritat cam batrana (pe la vreo 40 de ani) si nu mai spera sa aiba copil. A tot batut la cap pe barbatus-o sa infieze si ei un copil sa aiba cine sa aiba grija de ei la batranete, dar barbatu nu a vrut, aducand exemplu pe niste vecini care au infiat un copil cand era mic si acum ridica mana la ei. Evident, se intampla si de-astea dar nu e o regula. Eu am avut o vecina care era batuta constant de fiul ei – sange din sangele ei (cum se spune) – si care in cele din urma s-a sinucis, deci iata cum sloganurile si generalizarile sunt total gresite.
Verisoara asta a ramas in cele din urma gravida pe nesperate si a ajuns la Craiova la investigatii. De la primele analize doctorii i-au pus diagnosticul: cancer la ovare. Nu stiu daca facuse markeri si ce markeri, stiu ca a facut ceva analize si ecografie, nu insa si RMN. Evident, trebuiau mai multe investigatii, ideea este ca cum au vazut situatia, doctorul i-a zis: trebuie sa avortezi si sa incepi chimioterapia de urgenta. Cand a auzit, ea de urgenta si-a luat talpasita si a plecat acasa, fiind hotarata sa mearga pana la capat cum o ajuta-o Dumnezeu.
Dupa cateva luni, cand a venit la control cu copilul, de data asta ginecoloaga a pus-o sa dea cu semnatura ca naste pe proprie raspundere (tot din cauza analizelor si a ce reiesea la ecografie). A mai trimis-o sa faca si testele genetice care se fac acum copiilor ca sa stie ce sanse sunt sa aiba sindromul down (si care teste dau sanse scaute sau zero – la majoritatea din care le-au facut si mi-au spus le-ai iesit pozitiv) dar cand a aflat cat costa astea, la fel a sarit peste si a zis Doamne-ajuta!
Acum cam 2-3 saptamani a nascut un copil perfect, a luat nota 8 cu cezariana si nici urma de cancer. Desi a nascut prin cezariana, imediat dupa operatie s-a recuperat urgent, era vesela si in putere si spunea ca i-a fost mai greu cand cara burta dupa ea. Prin toate necazurile a trecut singura, familia si barbatul s-au opus. Barbatu ii strica ca el nu s-a insurat cu copilul, nu vrea sa o piarda pentru copil. Mama si sora se uitau la ea cu tristete ca si cum ar mai avea de trait doar cateva luni. Acum sunt amandoi bine, poate cand ajung pe la ei ma lasa sa le fac o poza sa vi-i arat in carne si oase.
Ca orice mesaj publicitar, si mesajul farmaciei Catena – farmacia inimii tale manipulabile – merge pe una din cele doua directii: promisiunea unui mare beneficiu sau evitarea unei mari nenorociri.
„Un copil dorit este un copil iubit” vrea sa spuna ca daca nu vei face copil la 40 de ani dupa ce ai terminat cateva facultati, ai deja o cariera solida, un job bun si ratele corespunzatoare in spate, daca cine stie cum se intampla sa faci un copil, acesta va fi neiubit, deci trebuie sa dai pe la ei daca vrei sa fii fericita. Leaga deci „iubirea” de „dorire”, adica de „potrivire” si de calcule. Oamenii care pot fi targetati aceasta reclame deja sunt formatati mental, deja traiesc intr-o realitate constransa de anumite reguli si conditionari stricte. Ei leaga iubirea de „calculul doririi” – un calcul matematic de fapt, de multe ori financiar. Oricine isi doreste copil cand poate sa-l creasca, dar cand poate e o problema matematica destul de complexa desi paradoxal multi cred ca o stapanesc.
In esenta deci, mesajul Catena nu face decat sa continue terorizarea de care au parte mai toti copiii romani care trecand prin scoala si fiind scosi la tabla sa rezolve nu stiu ce sistem de ecuatii liniare, se uita ca vitelul la poarta noua. Pe aceasta coarda apasa ei. In sfarsit, dupa ani si ani, iata ca tu copile prost la matematica poti sa rezolvi o problema si rezolvarea ei iti va aduce fericirea pentru ca vei putea sa faci copil cand iti da tie rezultatul si vei fi astfel fericit pentru ca il vei iubi.
Realitatea este ca toti cei care asteapta „sa fie gata” in general o dau in bara nasol: financiar o duc greu, fizic si psihic sunt terminati si momentul „pregatirii” nu va veni niciodata cu adevarat. Starea femeii pregatita complet sa faca copil nu este in realitate decat o stare de frica sa nu imbatraneasca prea mult si dupa aceea sa nu mai poata face, la care se adauga ocazional si starea de neimplinire si dezgust fata de povara vietii de zi cu zi care nefiind presarata de bucuria unui copil si de sensul pe care il da acesta eforturilor de prosperitate si spor in munca, plusul de responsabilitate si mai ales plusului de sprijin social inevitabil pe care o mama cu copil il are evident comparativ cu o femeie fara copil.
Nu insa doar in privinta anticonceptionalelor farmaciile si producatorii de medicamente vand iluzii prin reclame care hiperbolizeaza fie utilitatea produsului fie spaima omului. Frica de durere este o spaima atat de puternica incat pana si o amarata pastila de cap care te ajuta sau nu te ajuta este oferita precum „the blue pill” din Matrix – cea mai tare chestie care te va face invicibil. Majoritatea reclamelor merg deci spre partea „negativa”: cumpara pastial asta ca sa nu te doara capul atat de mult incat o sa ai o viata nefericita si la munca si la serviciu. Maestrii reclamelor sunt cei care reusesc sa imbrace spaima in continut si forma pozitive: „cumpara pastila panadol ca sa ai capul tare ca piatra si sa spargi cu el orice nuca; durerea nu va avea nici o sansa sa il penetreze”. Asta au reusit si prin reclama aceasta, sa prezinte spaima femeii de a naste un copil – spaima atemporala si aproape independenta de starea financiara, proasta oricum pentru majoritatea – intr-o forma pozitiva extraordinara, infoliata in cel mai puternic sentiment uman: iubirea. „Un copil dorit este unul iubit” – este la o prima vedere un mesaj extraordinar de pozitiv, cuprinde iubirea materna. Cuvantul cheie „dorit” este cheia in spatele caruia se afla cumulate toate spaimele femeii tinere de azi, crescuta pe puf de parinti, protejata la scoala de „drepturile omului” si „libertatea prost inteleasa” a tranzitiei romanesti postdecembriste, trecuta prin facultate sau postliceala ca prin apa cu micile „oportunitati” ale sistemului de spagi disponbil in prezent, ajunsa poate la un loc de munca destul de usor in perioada pre-criza cand economia era „fierbinte” si pusa acum fata in fata cu greutatile pentru prima data in ultimii 25 de ani, adica in toata viata ei.
Eu as fi fost curios ce s-au gasit sa scrie la „Avortul – consiliere psihologica”.
Consiliere pre-avort? Post-avort?
Cum se pune problema? Fa-o si nu te mai gandi la asta? Ai facut-o, asta e?
Oricum, interesanta analiza manipularii prin limbaj.
In rest, nu prea e mult de spus, e doar o realitate trista.
Era vorba aia „Romania e o tara frumoasa, pacat ca este populata”.
Ei bine, nu pentru inca multa vreme.
Sunt curios doar ce popor ne va lua locul peste 20-30 ani..
Vor fi chinezii? Indienii? Arabii?
20-30 de ani nu-i chiar asa de mult; poate vom trai si vom vedea. 🙂