Ce vrea să facă Amazon cu dronele sale?

Articolul cu dronele amazoniene care iti aduc la poarta coletul in 10 minute de cand ai pl asat comanda pare inca un articol din seria “oamenii de stiinta britanici au descoperit”. Lucrurile nu stau insa chiar asa. Vine o varsta la care omul incepe sa se gandeasca ca nu mai e cum a fost, ca i-au slabit puterile si simte nevoia sa faca lucruri traznite. Se numete “varsta de mijloc”. Unii incep sa faca yoga, altii jogging, altii mai dau la vreo facultate sau incep cine stie ce traininguri de care nu au nevoie etc. Insa daca esti miliardar sau milionar, incepi sa faci investitii traznite. De exemplu, patronii Google vor sa traiasca vesnic si au lansat un proiect prin care sa isi digitizeze memoria desi evident memoria fara constiinta nu inseamna mare lucru iar despre constiinta oamenii de stiinta britanici nu au descoperit minim deocamdata. Asa se face ca si Bezos, patronul de la Amazon, a lansat ideea asta cu dronele. Nu este chiar la fel de deplasata ca cea a Google-ului cu memoria digitala, insa nici comparatia nu este tocmai cea mai potrivita. Poate am putea compara dronele de la Amazon, cu masina fara sofer de la Google. Si inca comparatia este tot putin deplasata, desi ne apropiem incet-incet de un potential al investitiei. Ca o mica paranteza, sa vedem ce utilitate are masina Google fara sofer (sa ii zicem Google Car). Am ramas uimit cum intr-o sala de curs, in care mare parte dintre studenti erau de la o facultate de economie, raspunsul in cor la intrebarea profesorului “care este utilitatea Google Car” a fost “sa reduca accidentele”. Viitorii frecatori de mangan din guvern si administratia publica nu au inteles ca pe Google ii doar undeva de reducerea numarului de accidensutete, potentialul economic al unei masini autonome este mult mai imens. Mai ales daca este prima astfel de masina. Ca o paranteza amuzanta la paranteza, singurul incident cu masina Google a fost cand un intrus a incercat sa preia controlul unei astfel de masini in care nu se aflau inginerii care testeaza si monitorizeaza de obicei parametrii in timpul mersului – masina inca este in teste desi a fost omologata. Asadar, revenind la potentialul economic, imaginati-va o companie de taxiuri care nu plateste salarii la soferi, care are masini ce conduc extrem de eficient si linistitor pentru pasageri, fara soferi nervosi care fac curse intre ei (cum i s-a intamplat sotiei) si mai ales care iti sta tot timpul la dispozitie, inclusiv in momentele de varf de cerere cand taxiurile sunt in criza oriunde deoarece fiind spike-uri in cerere, nu au de unde sa satisfaca cererea oricand si oriunde. Trecand de la compania de taxiuri, sa ne imaginam si o companie de curierat care de asemenea nu are constrangerea fortei de munca. Costul transportului este taiat din start la jumatate si acea firma de curierat va putea domina piata. Evident, pana in punctul in care o masina autonoma va avea un pret atat de mic incat sa

Read more