Dupa cum stim, recent premierul Ponta ne-a prezentat o stire bomba, extraordinar de pozitiva, prin care incerca sa dovedeasca ca el este un bun premier si ca masurile luate de el si de guvernul condus de el, au scos Romania din criza si au alungat norii crizei, incepand sa rasara soarele relansarii economice si a unei noi epoci de aur in care psd-istii urmeaza sa conduca glorios pentru urmatoarele decenii Romania, pe carari nemaintalnite etc.
Toti politicienii prezinta stirile negative intr-un mod pozitiv, pentru ca doresc sa se justifice in fata alegatorilor si vor sa castige din nou, inca un mandat. Si pentru ca politicienii nu fac niciodata ce trebuie si sunt de fiecare data piedica dezvoltarii, fiind prin definitie o frana progresului (mai ales in Romania) rareori gasim situatii in care politicienii pot sa dovedeasca fara tagada eficienta masurilor luate de ei. Avem putine exemple de care ne putem lega, dar unul pe care il poate intelege toata lumea este Germania si politicianul care este „vinovat” petru explozia economiei Germane din zilele noastre este Gerhard Schröder care a condus Germania intre anii 1998 si 2005.
Guvernul lui Schröder, spre deosebire de guvernul lui Ponta, a taiat pensiile, ajutoarele de somaj si alte „donatii” ale partidelor pentru bazinele electorale, dar totodata a micsorat impozitele si a liberalizat piata muncii reusind astfel sa stimuleze dezvoltarea afacerilor, sa dea frau inovatiei si competitivitatii. Semintele puse de Schröder atunci au ferit Germania de criza creditelor care a lovit alte economii mari si a plasat-o pe o traiectorie de pe care cu greu va fi deturnata. Germania nu doar ca a trecut criza fara probleme prea mari, dar a reusit sa traga dupa ea toata Europa si sa permita UE sa evite ceea ce parea inevitabil: auto-dizolvarea. Schröder nu s-a putut insa lauda pe-atunci cu aceste masuri, spre sfarsitul carierei de cancelar, multi acuzandu-l pe Schröder ca distruge statul social German.
Sa revenim insa la stiri negative prezentate pozitiv. In primul rand, stirea cu pricina din gafa cu chartul a premierului Ponta se referea la scaderea costului de indatorare al guvernului (pe care Ponta o considera un merit al „stabilitatii” si „perspectivelor optimiste ale investitorilor”). Evident, intr-o lume in care bancile centrale tiparesc bani si scad dobanzile de referinta, daca unei tari nu ii scade costul la creditare inseamna ca se numeste Grecia si ca anul este 2009-2010. In ultimii 2-3 ani, pana si Greciei ii scad costurile creditarii si de cand Draghi a declarat ca va face orice trebuie pentru a salva proiectul european (adica daca e nevoie tipareste mai mult ca americanii), nici o tara din Europa nu mai are probleme cu creditarea. Deci in nici un caz nu este un merit al lui Ponta. Ponta are poate doar meritul ca nu a declarat razboi Rusiei si nu a plasat Romania in categoria „war region”, altfel costul creditarii nu prea avea cum sa nu scada, cata vreme si dobanzile scad si cata vreme in zona euro avem de a face cu dobanzi negative si bancile trebuie sa plateasca daca doresc sa isi mentina banii la BCE.
Sa mai vedem insa si un alt exemplu de stire, din domeniul auto, de data aceasta, stire aparent pozitiva care ne arunca cu praf in ochii. Stirea se refera la evolutia vanzarilor de masini pe prima jumatate a anului, care evolutie a fost deosebit de pozitiva pentru Romania, COMPARATIV CU ANUL TRECUT, in nici un caz, COMPARATIV CU ALTE TARI. Altfel spus, pentru ca anii trecuti criza a lovit atat de puternic in economiile oamenilor si pentru ca banii sunt din ce in ce mai putini si creditarea e in picaj, foarte putini oameni au reusit sa isi cumpere masini. Anul acesta insa, pentru ca dobanzile la euro au scazut drastic din cauza lui Draghi si pentru ca Isarescu a avut grija sa tina cursul cat mai jos pentru ca vrea sa aderam la Euro si are un plan cincinal de mentinere a cursului sub control, mai multi oameni ca anul trecut au reusit sa isi cumpere masini noi. Iata cum suna un titlu pozitiv legat de aceste date publicate de ACEA (asociația patronală a industriei auto europene):
România, cea mai mare creștere, Renault a depășit PSA la vânzări, Chevrolet se prăbușește
Înmatriculările de autoturisme cresc în Europa, potrivit celor mai recente date publicate de ACEA, asociația patronală a industriei auto europene. Procentele sunt de 4,5%, creștere în luna iunie, respectiv, 6,5% pentru întreg semestrul ianuarie – iunie. rezultatele mențin tendința de creștere începută în urmă cu 10 luni. Țările monitorizate, UE plus EFTA, au înregistrat un total de 6,8 milioane autoturisme noi. Dintre acestea, 6,6 milioane au fost înmatriculate în UE. (Sursa: autoindustry.ro)
Nu putem sa nu ne bucuram cand citim o astfel de stire, care ne anunta nu doar ca au crescut vanzarile, dar ne mai aduce si o alta veste buna: Renault creste (bineinteles din cauza Daciei, pe care noi o credem romaneasca). Si pentru ca suntem romani si ne dorim sa moara capra vecinului, stirea mai contine o componenta pozitiva: Chevrolet se prabuseste! Mama lor de americani, sa vada si ei cum e criza, ca noi iesim din criza, duduim.
Ei bine, dupa cum am spus, realitatea e alta. Realitatea e ca am crescut aproape de la zero, de aceea am avut (procentual!) cea mai mare crestere. Am crescut precum copilul in primele luni si desi nu exista termen de comparare intre un prunc si un matur, unii ziaristi o fac.
Iata acum aceeasi stire care prezinta si cifre concrete si din care putem sa vedem cum stau lucrurile. Ignorati insa titlul, porno-optimismul infantil este raspandit peste tot. Din stirea de mai jos, v-as atrage atentia asupra cifrelor si pentru ca o imagine spune de o mie de ori mai mult decat niste cifre, uitati-va la un chart pe care niciodata Ponta nu-l va plagia:
România, pe primul loc la înmatriculările noi în Europa în iunie 2014
Totodată, analizând primele şase luni ale anului, în România s-au înmatriculat 31.225 de maşini noi, cu 27,2% mai multe decât în prima jumătate a anului trecut.
La nivel european, Germania este pe primul loc la numărul de maşini noi înmatriculate, cu 1.538.268 de modele în primele şase luni ale anului, în creştere cu 2,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. (Vezi si CHART-UL – bila alba celui care identifica felia Romaniei in mai putin de 10 secunde)
Se intelege deci pe baza cifrelor ca cresterea de la noi este mizilic in cifre brute, chiar daca in procente pare o minune nemaivazuta. Romania se afla cam pe aceeasi treapta cu tari precum Slovenia, Luxemburg, Croatia si Ungaria. Comparativ cu alte tari dezvoltate, numarul de vanzari auto din Romania ar trebui mai degraba sa ne faca sa plangem decat sa ne bucuram, in ciuda procentelor inselatoare:
ROMANIA: 31.225 de masini noi inmatriculate in prima jumatate a anului
Germania: 1.538.268 (4926% fata de noi)
Franta: 958.752 (3070% fata de noi)
Polonia: 175.908 (563% fata de noi)
Cehia: 94.058 (301% fata de noi)
Portugalia: 75.780 (242% fata de noi)
Grecia: 37.469 (119% fata de noi)
Sa ne mai bucuram, deci? Romania are 588 parlamentari. Pe langa acestia, la guvern mai lucreaza cateva mii de birocrati. Daca mai numaram si camarila din judete din administratia publica, regiile autonome, companii de stat – care majoritatea sunt „personal nou” din „partidul nostru”, putem ajunge la vreo 10.000 de oameni care au inceput sa „iase din criza” dupa ce a castigat PSD-ul, nu? Credeti ca astia au inceput sa isi cumpere masini, imediat dupa ce au castigat alegerile? Nu, atunci au inceput sa isi cumpere case! Dupa ce au terminat cu casele, a venit anul cu masinile. De aici vine cresterea de cateva mii de masini nou inmatriculate in 2014, in nici un caz de la clasa de mijloc sau oamenii de afaceri care aveau bani si in 2013 si nu aveau un motiv anume sa se gramadeasca la cumparaturi de masini noi in 2014, nefiind schimbari majore in cifrele profiturilor companiilor. Evident si scaderea ratei la credite a avut un rol, dar cresterea pe credit nu este deloc o stire optimista, Romania a mai „duduit” si in 2008 pe baza creditarii „ieftine” si stim ce a urmat.
Nu strica insa o bruma de optimism din cand in cand, desi 85% din romani au o parere proasta despre starea economiei. Eu ma intreb insa, oare chiar sa fie camarila 15%?!
Raportul corect este intr-adevar, sa compari mere cu mere nu mere cu alune.
Pentru relevanta, cifrele trebuie raportate la situatia anterioara din tara respectiva, nu cu alte tari.
Cred ca e mai mare de 15%.
N-ai idee cat de adanci sunt radacinile raului.
Coboara atat de jos, chiar pana la un „biet” profesoras care face propaganda mai mult sau mai putin subtil in scoala/liceu pentru partid si primeste la schimb aproape moca apartament din fondul primariei, administrat de partidul XXX.
daca adaugam si rudele camarilei sigur sare de 15%; am auzit de situatii penibile de genul: sa votam maica cu psd-ul ca poate ieste unchiu nelu la primarie consilier si poate ii da un loc de munca si lui gigel al nostru; evident tot neamul lui unchiu nelu pana la al 10-lea grad va incepe sa voteze cu psd-ul cata vreme gigel nu are alternative unde sa se angajeze pentru ca capitalismul e mort in Romania