Starea economiei romanesti: platile facturilor la scadenta sunt surprizantoare

„Suntem surprinşi când mai găsim facturi plătite la scadenţă” – declara o directoare de factoring de la BRD intr-un interviu la Ziarul Financiar. Dincolo de amanuntele tehnice, informatiile din interviu ne dau o imagine clara si un diagnostic „de facto” al starii firmelor din Romania –  un diagnostic departe de statisticile voioase facute din pix pe care ni le pun pe tava INS-ul sau guvernul.

Faptul ca in ciuda „revenirii”, profiturile scad si companiile se lupta cu eroism pentru supravietuire este binestiut. Toata lumea insa spera ca „revenirea” din SUA (care mai nou nu prea mai pute a revenire) sa se rasfranga asupra Europei si niscasvai seva din aceasta „revenire” sa ajunga si in comenzile companiilor romanesti.

Din pacate insa, lucrurile stau cu totul altcumva: Dacia înregistrează vânzări în scădere și în Germania, după cele din Franța. Si daca Dacia o duce rau … Cat de rau o duce Dacia nu vom stii decat cand o sa inchida portile – poate primul mare soc care va lovi Romania. Plecarea Daciei, pentru mine este o realitate indubitabila, singurul semn de intrebare fiind evident „cand”. Nu fac profetii, dar acest cand dupa mine va fi in maxim 2-3 ani, la ritmul in care merg lucrurile. Si nu ma refer la faptul ca lucrurile merg inspre rau – chiar daca lucrurile merg inspre bine, Dacia o sa plece.

Lipsa autostrazilor intr-o piata auto in care competitia este din ce in ce mai canibalica, intr-o piata in care dobanzile sunt aproape de zero si companiile supravietuiesc pe minus cu marje minime, in multe cazuri negatrive, este indeajuns pentru a goni Dacia si Ford din Romania. Doar ca guvernantii nu realizeaza si nu au simtul urgentei. Nu inteleg ca daca pleaca Dacia o sa fie prapad si nu realizeaza ca fara autostrazi Dacia va pleca.

Ori daca nu va pleca, Dacia va gasi alte locuri de unde sa stoarca pierderile cauzate de lipsa autostrazilor. Si asa se face ca au aparut stiri cum ca Dacia ar cam cere TVA zero …. Poate fi doar zgomot deocamdata, poate fi doar poker prost jucat, dar vedem ca „senzorii” incep sa se aprinda si beculetul rosu de pe bord al profitului este aprins deja.

This Post Has 13 Comments

  1. Teo

    „chestii cvasi-cunoscute cum ar fi necesitatea unei autostrazi”

    ????
    Apai asa parea pina prin 2007-2008.
    Cind banii cadeau din cer, nu trea’ sa fie dati inapoi si era totul fain si bine.
    Dupa care aia de s- au desfatat cu purcoaiele de parai si euroaie picate de sus au facut o descoperire. Bai tata , cine si ar fi imaginat asa ceva.
    Soc si groaza.
    Banii imprumutati …. sunt cu dobinda!!!! Incredibil.
    Si mai si trebuie dati inapoi!!!!
    Asa ceva…..

    Cina sa isi imagineze ca orice investitie trebuie sa aiba la baza un calcul de rentabilitate.
    De fapt cum sa iti imaginezi asa ceva? Asta e economie de piata europeana.
    E blasfemie sa faci calcule.
    Capitalul e free/ de a moca. Ca atare nu se poate sa faci alocari gresite de capital.

    Nu e valabil numai in ce priveste infrastructura rutiera. La energetica e mai rau.

  2. Teo

    „De aceea nu vom ajunge niciodata sa avem salarii ca in Germania pentru ca o sa aratam cu degetul inspre Maroc, ca exista bananieri mai ieftini ca noi si ca de vina e geografia ca noi suntem subdezvoltati.”

    Eterna reductio ad Germania.

    Apai ca sa fie salarii mari , trebuie sa existe o politica de dezvoltare.
    Pasii sunt acceasi indiferent ca e Japonia, S Korea sau Romania lui Ceausescu.
    Statul dirijaza un flux de capital catre domeniile considerate prioritare.
    In statele cu economie de piata se face prin sistemul bancar.
    Adica bancile vireaza capitaluri mari, cu dobinzi foarte mici sau deloc, pe termen ff lung catre domenii care au potential sa creeze valori adaugate mari. Mai precis catre companiile care abordeaza aceste domenii.
    Gen Toyota, Daewoo etc.
    Apoi, daca incercarea este incununata de success , dupa decenii de efort si cheltuieli incep sa apara dividendele, adica marfuri cu valori adaugate mari si de aici implicit si salarii mari.
    Ro nu are nici banci nici companii bastinase.
    Deci poate pune doar tarlale si iobagi la dispozitia alora care au companii si banci.

    Cum sa fie salariile iobagilor Ro din colonie similare cu ale oamenilor civilizati si inteligenti din metropole?
    Spun civilizati si inteligenti pe buna dreptate. Un corean sau un Japonez ar pricepe imediat ca sa transferi sistemul financiar si activele economice catre operatori straini parca nu e bine. Sunt inteligenti.
    Ro fiind mai putin inteligenti, nu aveau cum pricepe.
    Si se mira doar de ce sunt intr un ciclu de subdezvoltare.
    Nivelul este de papuasi care incearca sa puna de un cargo cult.

    Intreaga infrastructura financiara si economica, care genereaza dezvoltare e cumva absconsa. Dara daca facem un drumeag – sau un tapsan tasat ca pista de aterizare la papuasi, o sa vie multe bunatati si lefuri mari. Uite asa, o sa pica in cioculetele noastre meritoase.
    Din senin o sa apara si in curte la noi un grup VAG. Noua nu ne trebuie acumulari de capital si tot ceea ce sta in spatele acestei evolutii complexe.
    Ajunge o bucata de asfalt.

    Cargo cult.

  3. Alin

    „chestii cvasi-cunoscute” nu e un argument.
    Ba chiar as putea spune ca se afla la polul opus al argumentului, mai exact este o eroare clasica de rationament care se numeste „Argumentum ad populum”.

    Da, si noi a trebuit sa cumparam cate ceva de la americani.
    Fantastica este ca desi am stiut mai mult sau mai putin, ce bani trebuie sa dam, nu am stiut nici pe de parte ce cumparam de fapt.
    Apropo de autostrazile lui Bombonel la preturi mega-surpriza, gazele de sist, inchisorile CIA, Deveselu, F16 si alte surprize foste care vor mai urma.
    Cu certitudine, toate spre binele si prosperitatea noastra care in continuare se incapataneaza sa nu apara.

    Salariul mediu in Ungaria este 503 Euro. La noi este 423.
    Intr-adevar, e o mare diferenta la care trebuie sa aspiram si care merita datorii de cateva miliarde de euro care pentru a fi platite vor sterge prin impozite si inflatie ca pe nimic diferenta de 80 euro.
    Sau poate chiar ceva mai mult de atat.

    Si cu siguranta esti si pregatit sa argumentezi ca diferenta fantastica de 80 euro spre care trebuie sa tindem, se datoreaza numai si numai autostrazilor, nicidecum politicii guvernului vizavi de mediul de afaceri, taxe, banci, etc.

  4. Alin

    Pai mai Gigel, pana acum Ponta era un pacalici, si deodata este omul adevarului?
    Nu crezi ca esti putin cam inconsecvent?

    Costurile la „drum expres” care sunt, daca zici ca ale mele calcule sunt deplasate?

    „Dupa parerea ta” ar trebui sa aiba si niste argumente, nu crezi?

    Da, superexemplu cu Bulgarii, au castigat o investitie de 100mil de euro dupa ce au cheltuit probabil de vreo 20 ori pe atat in „infrastructura” aferenta.

    Si da, sigur ca se pot cuantifica, nu se pot doar daca vrei sa tai banii la caini si aia din buzunarele celor care se scot banii nu au voie sa intrebe daca se cheltuie cu cap.

    Uite, „kosovarii” s-au ales cu o minunata autostrada de 1.3 miliarde de dolari, „cadou” (nu gratuit, ce crezi) de la americani pentru oportunitatea de a turna bombe in cap la sarbi.

    ” Un raport din mai 2010 al Băncii Mondiale arată că doar două din cele nouă secțiuni ale drumului (cele de lângă Pristina) ar fi ”viabile economic”, adică se așteaptă ca ele să producă avantaje economice mai mari decât costul de construcție și întreținere. (Această estimare s-a bazat pe proiecțiile de creștere economică în Kosovo până în 2032).”
    https://logec.ro/kosovo-si-ce-drum-pustiu-rasare-cat-castiga-bechtel-oare/

    Deci se poate estima? Se poate!

    Sigur, nefericita estimare, dupa ce banii deja au fost aruncati pe geam (normal, nu?), dar se poate.

    Ramane sa imprumutam si noi cateva zeci de miliarde, sa construim drumuri si pe urma sa ne scarpinam nedumeriti de ce investitorii care sa le rentabilizeze macar, tot nu apar.

    Nu, nu o sa avem salarii ca in Germania pentru ca singurul motiv pentru ca SINGURUL motiv pentru care se va face vreodata o investitie in Romania si nu in Germania este pentru ca salariul romanului este un sfert sau chiar mai putin fata de cel al neamtului la acelasi volum de munca.

    Insa se pare ca se poate si mai jos prin alte tari, chestie care se cumuleaza si cu scaderea tot mai abrupta a calitatii invatamantului de la noi, asa ca am cam pierdut sau suntem pe cale sa pierdem si trenul asta.

    1. admin

      Alin, imi pare rau daca nu gandesc doar in alb-negru ca tine. Ma si mir ca pierd timpul sa justific niste chestii cvasi-cunoscute cum ar fi necesitatea unei autostrazi. Eu nu zic ca trebuie sa avem salarii ca in Germania, dar zic ca macar ca in Ungaria s-ar putea cu inca 2-3 autostrazi pe ici pe colo. Dar uite ca acum am ajuns la Kosovo, vrei cumva sa iti explic si de ce evident ca inainte de autostrada kosovarii ar fi trebuit sa-si cumpere pacea. Esti un troller fantastic …

  5. Alin

    Gigele, Teo a venit cu exemple concrete, sume, comparatii.
    Tu cu „uite la aia, sa ne luam dupa aia” cand sunt N variabile pentru care aia nu suntem ca noi si nu e musai nici ca noi sa facem ca ei si n-ai venit cu nici o cifra concreta.

    Uite, pe langa ce a zis Teo, mai vin si eu cu niste cifre:

    Ia sa vedem cu salariile care e treaba:

    http://www.zf.ro/auto/cat-castiga-un-angajat-de-la-dacia-din-maroc-10712225

    „Salariile medii în Maroc sunt cu 50% mai mici decât cele de la Mioveni, astfel că nivelul mediu de salarizare este la Tanger de 250 de euro”, a declarat Radu Mavrodin, director de resurse umane pentru România şi regiunea Euromed Africa.
    Potrivit celor mai recente date, salariul mediu net în cadrul fabricii Dacia de la Mioveni a fost anul trecut de 2.600 de lei, echivalentul a circa 580 de euro.”

    Mioveni, România
    salariu mediu: 580 euro
    producţie: 338.000 masini/an (Dacia Logan, Sandero şi Duster, Renault Symbol)

    Tanger, Maroc
    salariu mediu: 250 euro
    producţie: 175.000 maşini/an (Dacia Lodgy, Sandero şi Dokker)

    Deci, din cauza autostrazilor pierd ei 30×175000 = 10.140.000 euro anual (10milioane)

    Cost autoastrada Sibiu-Pitesti: intre 2 si 3.2 miliarde de Euro
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16142338-controversele-amanarii-autostrazii-pitesti-sibiu-cost-sicane-birocratice-pana-traseu-spune-dan-sova.htm

    Taxa de autostrada acopera probabil cel mult mentenanta.
    Deci in cat timp se amortizeaza pe considerente de business? 2-300ani?
    Sa zicem ca sunt si alte afaceri la fel de importante, care sufla din greu, fara autostrada, dublam avantajele: 100-150 ani?

    Ia sa vedem si daca ar muta productia in Maroc, de pe urma diferentelor de salariu castiga:
    580-250 = 330 * 13.000 angajati = 51.480.000 (50 milioane euro)
    Plus cele 10 milioane de pe transport.

    Plus alte economii din facilitati locale, ei fiind si mai bananieri decat noi.

    Nu m-ar mira sa stea Marocul si mai bine la alte capitole: taxarea muncii (economii si mai mari la fondul de salarii), TVA, impozit pe profit oricum nu cred ca platesc nici aici.

    Cred ca alegerea este destul de clara si facuta deja, e chestiune de timp si logistica pana muta productia acolo.

    Momentan doar trag de timp, chestia cu autostrazile nu o sa-i ajute cine stie ce, dar:

    1. ar putea fi un pretext (poate baga pe fir si o companie franceza cu pret american pe km de autostrada)

    2. ar putea tine salariile pe loc

    3. ar putea obtine eliminarea tva -ului si ar mai face ceva profit vanzand mai multe masini pe piata locala – pana rezolva problemele de logistica vizavi de mutarea productiei in Maroc.

    In rest, cu ceea ce sunt de acord si nici nu e nevoie de argumentat, este ca Ponta e un cretin.
    El si restul clasei conducatoare.

    1. admin

      Costul cu autostrazile este „unul dintre motivele” pentru care va pleca Dacia. Pe de alta parte, s-au facut studii si analize (deci exista cifre) care sa justifice autostrada CU SAU FARA Dacia! Ponta a spus-o la Craiova: „autostrada e nevoie, cu sau fara Dacia”. Ce conteaza calculele tale sumare? Nu orice cifre aruncate aiurea, fara sens, pot fi folosite ca argumentare. Repet, conteaza si autostrada, la fel cum conteaza si taxele si productivitatea muncii. Insa problema e ca blocajul in investitii la noi este datorat dupa parerea mea mai ales infrastructurii dintre care autostrazile sunt o parte, cum am mentionat. De aceea nu vom ajunge niciodata sa avem salarii ca in Germania pentru ca o sa aratam cu degetul inspre Maroc, ca exista bananieri mai ieftini ca noi si ca de vina e geografia ca noi suntem subdezvoltati.

      Si inca ceva, daca e sa spargem firul in patru, dupa cum stim, s-a ajuns la concluzia ca un drum expres ar fi mult mai ieftin si ar rezolva problema gâtuirii. Daca nu ma insel, planurile actuale sunt de drum expres, Pitesti-Craiova a iesti din calcul ca autostrada. Deci si caulculele tale cu 2 miliarde sunt deplasate, ca sa nu mai zic ca avantajele unei infrastructuri nu pot fi cuantificate, e greu sa prognozezi impactul unei investitii de acest gen cata vreme INS-ul nu calculeaza bine nici PIB-ul pe anul trecut, abia peste 2-3 ani publica cifrele reale. Deci cum poti sa faci analize de eficienta cand nici nu stii oportunitatile ratate, nici nu stii cate firme de constructii auto au evitat Romania pentru ca nu avem drumurile care trebuie. Iata de exemplu o investitie recenta in Bulgaria care putea foarte bine sa fie facuta in Romania, in Oltenia de exemplu: http://wire.seenews.com/news/bhtc-opens-factory-near-sofia-plans-100-mln-euro-in-local-investments-477287

      Din pacate insa, actuala putere nu e in stare nici sa astupe gropile la drumurile lasate de pdl-isti. Nu credeam sa ajungem in situatia asta, sa le ducem lipsa la pdl-isti, dar in lucrurile care ma ating pe mine, pe drumurile pe care merg eu, cam asta e adevarul din teren.

  6. Teo

    Nu vad pt ce ar folosi cineva Ford Romania ca si exemplu.
    Produc putin si vind si mai putin.
    Din motiv ca modelul fabricat in Romania nu se vinde. Aprope deloc.
    Nu il vrea nimeni.
    Probabil din cauza ca nu a imprumutat Romania citeva zeci de miliarde de euro sa le ingroape in drumuri pe care sa nu circule mai nimic.
    (A auzit cineva de taxe de autostrada?
    Nu e greu de verificat. O tura cu masina prin Iurp lamureste problema.)
    Daca erau autostrazile girl pe la Craiova, in mod cert sa bateau Englezii si Nemtii pe B- Max uri.
    Asa, daca Romanii n-au autostrazi corespunzatoare, se pare ca modelul este
    nevandabil.
    Legatura cauza efect este evidenta. Cine nu o vede e comunist/KGB ist , adauga fiecare conform dorintelor.

    1. admin

      Fordul este un exemplu interesant pentru alti potentiali investitori. Intr-adevar Ford nu produce pentru ca nu se vinde, nu pentru ca nu are autostrazi. Au exista insa momente in care producea la turatie destul de ridicata (am mentionat ca e vorba de acum 2-3 ani) cand s-a dovedit ca infrastructura e gatuita. Un alt potential investitor (sa zicem ca ar vrea sa vina in Romania si Mercedes) cu siguranta nu va veni la Craiova. Inainte sa vina, o sa mearga sa ii intrebe pe cei de la Ford: ba, voi ce ziceti de orasul asta? Si astia o sa zica: ba, noi nu prea am produs. Am avut insa cateva luni cand produceam la turatie maxima si au stat masinile saptamani pe calea ferata la marginea orasului aiurea, pentru ca nu le puteam misca, eram blocati. Deci nu exista cauza-efect intre lipsa autostrazii si productia Ford, insa exista cauza-efect intre lipsa autostrazii si lipsa altor investitii.

      Taxa pe autostrada este mult mai suportabila pentru companii decat costurile de transport pe drumuri pline de comune unde mergi cu 50 km/h unde treci prin Bals cu 30% si consumi de 5 ori mai mult pentru ca trebuie sa franezi la toate trecerile de pietoni etc. Normal ca pentru muritorii de rand, autostrazile o sa coste ceva si nu o sa fie circulate, dar pentru companii sunt conditia necesara dezvoltarii.

      Si apropos de Germania, poate ca am exagerat cu comparatia, poate trebuia sa mentionez Bulgaria: prostii astia de bulgari au inceput sa ii imite pe nemti, deja ne-au depasit la autostrazi si mai au si taxele mai mici in plus…

  7. Teo

    Discutie este filozofica in lipsa cifrelor.
    MD ul de la Dacia a furnizat costul suplimentar estimat, per unitate de masina exportata, in lipsa miticelor autostrazi.
    Fix 30 euro/masina.
    Nu am idee cum au ajuns la aceasta cifra, mie imi pare cam prea mare. Am oarecare idee cum se formeaza un pret de transport.
    Dar presupunind ca estimarea este rezonabila, ar reiesi pe an o economie de circa 9 mil euro. Din tot exportul de autovehicule de la Pitesti. Tot.
    Este un non subiect.
    Experienta Spaniola si Greceasca indica unde duc cheltuieli de zeci de miliarde de euro , imprumutati si investiti in infrastructura fara justificare economica.
    Exista flux de marfa care sa duca la amortizarea macar unei parti din investitie?

    Momentan , toata analiza realista se rezuma la un 9 mil de euro estimati ca si economie. Daca dublam, ca or mai fi si alti beneficiari, poate , repet poate 20 mil euro pe an.

    Imi pare ca orice romanas in pana de idei, da exemplu Germania.
    Respectivul exemplu este pivotul industrial si logistic al Europei. Centrul din care radiaza caile de comunicatii ale Uniunii Europene.
    Fireste ca in acest caz se justifica magistrale de comunicatii. Dpv logistic, toate drumurile duc in Germania.
    Periferiile au alt flux de marfuri, care justifica investitii semnificativ mai reduse.

    1. admin

      Discutia nu este deloc filosofica: necesitatea unei autostrazi Craiova-Pitesti e dovedita mai ales prin analize de trafic. Dacia este din pacate singura companie care are cat de cat puterea sa traga semnale de alarma, tocmai pentru ca atunci cand o sa plece o sa lase dezastru in spate. Insa sunt nenumarate companii care depind de un drum normal intre sud si Bucuresti ca sa nu mai zicem de vest. Oare ce argumente mai avem pentru necesitatea autostrazilor cand vedem diferenta de investitii intre vest si restul tarii? Cat de ignorant sa fii sa realizezi ca daca ar fi drumuri prin care marfurile sa poata merge spre vest, investitiile s-ar misca si inspre restul tarii?

      Sa filosofezi din vacanta si sa te dai cu parerea e usor, dar pentru somerii din sud si muncitorii care traiesc de azi pe maine pe salarii minime, lipsa investitiilor chiar arde. Eu traiesc in Craiova si zi de zi aud cazuri de oameni care pleaca fie in Bucuresti fie in strainatate pentru ca nu exista locuri de munca sau pentru ca sunt prost platite. De ce oare judetul Timis este in topul salariilor? Pentru ca sunt mai muncitori timisorenii decat oltenii? Ma indoiesc …

      Sa fim seriosi, grecii nu din cauza autostrazilor au intrat in faliment, e penibil sa aducem argumente de astea, sper ca nivelul cititorilor mei este putin peste media publicului lui Moise Guran; sunt de acord ca in loc de autostrazi probabil mai la indemana ar fi drumuri expres; de asemenea, cum pui tu intrebarea: „exista flux de marfa care sa justifice investitia” e gresit; un raspuns cert la interbarea asta eu pot sa ti-l dau: nu stiu daca exista, dar sigur nu o sa existe daca nu se face!

  8. Alin

    Autostrazile sunt un pretext, nu produc ei cat sa nu poata livra la timp sau cu costuri semnificativ mai mari, din cauza lipsei autostrazilor noastre.
    Chiar as vrea sa vad si eu niste cifre care sa sprijine o teorie in directia asta.

    De altfel nu e greu de facut si un calcul de rentabilitate, cat are statul de pe urma Dacia vs. in cat timp se amortizeaza o autostrada – probabil niciodata.

    Adevarul e ca deja produc in alte parti (gen Maroc) la costuri si mai mici, iar concurenta ii obliga sa reduca mereu preturile – paradoxul capitalismului, sa ai o afacere prospera in conditiile in care salariile sunt simbolice sau esti somer.
    Asta n-ar fi posibil fara noile colonii, gen Romania si ce mai e prin Europa de Est, dar si aici se pare ca nu mai e suficient de jos.
    Daca am fi produs o alta gama, si nu cea de cost scazut-cat-mai-scazut, probabil lucrurile ar fi stat altfel.

    Procentul de PIB care il are Dacia la noi, desi maricel, este prea putin semnificativ.
    Impozit pe profit destul de probabil ca nu platesc ceva semnificativ, ceea ce conteaza cat de cat sunt salariile si taxele asociate.

    Dar Posta Romana are de > 2.5x mai multi angajati si desi media salariala probabil mai mica, fondul de salariu tot este de vreo 2 ori mai mare si nimeni nu se ingrijoreaza ca a fost adusa in pragul falimentului pe linie politica.

    Iar la noi, cred ca ultimul lucru de care ar trenui sa ne ingrijoram sunt imprumuturile desi nu doar dobanzile sunt o problema ci si accesul la finantare.

    Dar dupa cum zic firmele, intr-un sondaj recent al BNR:

    „”Fiscalitatea, concurenţa şi lipsa cererii se menţin, în această ordine, în clasamentul alegerilor companiilor cu privire la cele mai presante probleme. Ponderea companiilor care au declarat că accesul la finanţare reprezintă o problemă presantă a rămas neschimbată (16% dintre firme). Ponderea companiilor cu credite este superioară ponderii companiilor fără credite din punct de vedere al considerării accesului la finanţare ca fiind o problemă presantă (20%, respectiv 13%)”, informează BNR.”

    http://www.capital.ro/bnr-fiscalitatea-concurenta-si-lipsa-cererii-sunt-cele-mai-presante-probleme-ale-companiilor.html

    1. admin

      Alin, te inseli amarnic: cum sa nu produca Dacia cat sa poata livra in timp si ce treaba are timpul in discutie? Nu e vorba doar de timp e vorba de costurile unui transport pe autostrada vs costurile condusului pe un drum supraaglomerat oricum. Evident ca timp mai mult inseamna costuri mai mari, ca platesti soferii, inchirierea masinilor etc. Si inca ceva, problema nu e doar autostrada rutiera ci si lipsa „autostrazilor” feroviare. Am mai spus undeva, ca acum vreo 2-3 veri cand a inceput Ford sa produca si faceau pe stoc, stateau trenurile la coada la marginea Craiovei pline cu BMax-uri in asteptarea semnalului – adica linia era gatuita.

      Cred ca pe la noi putini au perceptia fluxului si volumului productiei auto, ce inseamna sa produci o masina 2-3 ore pe banda de lucru …

      Si daca nu product mai mult, poate e si pentru ca le e frica ca nu au pe unde sa le scoata din tara. Astea nu sunt presupuneri aiuristice sunt lucruri clar stiute si dezbatute si pana nici Ponta nu le neaga, desi mai baga strambe uneori de genul: „ce eu nu stiu ca sunteti pe profit” – idiotul! – ca si cum daca esti pe profit inseamna ca o duci foarte bine chiar daca te lupti cu competitia care are cu totul alte conditii. In plus isi mai permite sa faca si glume proaste cu sindicalistii care au iesit in strada sa ceara autostrada: „daca mai faceti mitinguri, o sa plece productia in Maroc” – reactii de comunistoid care nu a muncit o zi in viata lui si nu a simtit sula somajului in coasta.

      Amortizarea unei autostrazi – despre ce vorbim?! S-au facut calcule si calcule cat de nevoie este si cat de in urma suntem … Pana si Ponta a recunoscut ca audostrada nu e doar pentru Dacia si Ford. Nemtii au inceput sa faca autostrazi doar pe 4 benzi (asa e noua legislatie) si noi nu reusim nici sa ajungem la ce aveau ei acum 60-70 de ani si avem pretentii sa platim salarii si pensii mari.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.