Riscul sa mori intr-un accident de masina in SUA este de 1/77, adica 1.29% . In Romania e mai mare, de aceea ne vom referi la 1.29%
Riscul sa mori de Covid, ca sa fie mai mare, trebuie sa fie rata mortalitatii peste 1.29%. Pe cifrele actuale, rata mortalitatii este de 5.8%.
Evident raspandirea este mai mare; ca sa fie sub 1.29% rata mortalitatii, ar insemna ca raspandirea sa fie de 4.5x mai mare decat cazurile depistate. Ministrul sanatatii estima ieri la DigiFakeNews ca ar fi raspandirea de 10x numarul de cazuri depistate.
Care sa fie concluzia?
Daca ne grabim, raspundem: am scapat! De ce mai stam inchisi?! Cifrele nu sunt suficiente, sa detaliem.
Numarul de accidente de masini este fix in timp ce pandemia este in miscare. Faptul ca un puseu poate da peste cap sistemul medical s-a dovedit deja, nu mai poate fi negat. De aceea curba trebuie tinuta sub control. In cazul Romaniei, desi mare parte din paturile pregatite nu au fost folosite si cu siguranta sistemul ar putea face fata chiar la o dublare a cazurilor, exista temerea de a lua masuri radicale, curajoase. Aceasta temere este generala, nu tine de specificul acestei pandemii. Romania a avut si are mereu ezitari, noi romanii suntem un neam de razgandaci si greu schimbabili, cand ne intra in cap o schema, cu greu o scoatem, deoarece avem schimbarofobie.
Sa vedem insa cu Italia, ce ar insemna o rata a mortalitatii de 0.5% pe baza cifrelor. Pe baza cifrelor, Italia are o rata a mortalitatii de 13.6%. Daca rata reala este de 0.5, asta inseamna ca numarul de cazuri reale este de 26 de ori mai mare decat numarul de cazuri depistate. Adica 5.3 milioane de italieni care ar fi facut deja boala. La o populatie de 60.36 milioane, asta inseamna 8.78%, cu mult sub cifra aruncata de 70% care ar garanta un efect de turma.
Referitor la cifra asta 70% eu am rezerve si tare mi-as dori sa vad o justificare a ei, care sa nu se bazeze pe modele pe calculator. Asta deoarece, pandemia este un sistem complex si sistemele compelxe nu pot fi modelate. Uitati-va la vreme: prognozele sunt imposibile.
In alta ordine de idei, ca o alta concluzie, as mentiona ca riscul mic pentru individ nu are legatura (prea mare) cu riscul pentru societate. Chiar o rata atat de mica, daca prin anumite masuri poate fi tinuta si mai mica, nu inseamna deloc ca nu se merita acele masuri. E adevarat ca daca toti am sta acasa, nu ar mai avea loc nici accidentele de masini. Dar daca toti am conduce masini electrice si singura problema ar fi ca trebuie sa ne schimbam masinile actuale pe masini electrica si ca ne-ar costa ceva la buzunar atat personal cat si ca stat, nu s-ar merita? O scadere a mortilor din accidente auto, nu s-ar merita cu un efort in plus?
Evident ca da, desi problema este mult mai complexa si tine de drepturile omului si de riscurile economice ale inchiderii, care din pacate nu tin doar de noi, ca tara. Insa poate tocmai faptul ca nu tin de noi, adica chiar daca noi am merge la munca si am ignora boala, tot am avea de suferit dupa seama acestei pandemii, ar trebui sa ii puna pe ganduri pe guvernanti si sa dea cat mai repede drumul mai ales la cei care produc.