Articolul cu dronele amazoniene care iti aduc la poarta coletul in 10 minute de cand ai pl asat comanda pare inca un articol din seria „oamenii de stiinta britanici au descoperit”. Lucrurile nu stau insa chiar asa.
Vine o varsta la care omul incepe sa se gandeasca ca nu mai e cum a fost, ca i-au slabit puterile si simte nevoia sa faca lucruri traznite. Se numete „varsta de mijloc”. Unii incep sa faca yoga, altii jogging, altii mai dau la vreo facultate sau incep cine stie ce traininguri de care nu au nevoie etc. Insa daca esti miliardar sau milionar, incepi sa faci investitii traznite. De exemplu, patronii Google vor sa traiasca vesnic si au lansat un proiect prin care sa isi digitizeze memoria desi evident memoria fara constiinta nu inseamna mare lucru iar despre constiinta oamenii de stiinta britanici nu au descoperit minim deocamdata. Asa se face ca si Bezos, patronul de la Amazon, a lansat ideea asta cu dronele.
Nu este chiar la fel de deplasata ca cea a Google-ului cu memoria digitala, insa nici comparatia nu este tocmai cea mai potrivita. Poate am putea compara dronele de la Amazon, cu masina fara sofer de la Google. Si inca comparatia este tot putin deplasata, desi ne apropiem incet-incet de un potential al investitiei. Ca o mica paranteza, sa vedem ce utilitate are masina Google fara sofer (sa ii zicem Google Car). Am ramas uimit cum intr-o sala de curs, in care mare parte dintre studenti erau de la o facultate de economie, raspunsul in cor la intrebarea profesorului „care este utilitatea Google Car” a fost „sa reduca accidentele”. Viitorii frecatori de mangan din guvern si administratia publica nu au inteles ca pe Google ii doar undeva de reducerea numarului de accidensutete, potentialul economic al unei masini autonome este mult mai imens. Mai ales daca este prima astfel de masina. Ca o paranteza amuzanta la paranteza, singurul incident cu masina Google a fost cand un intrus a incercat sa preia controlul unei astfel de masini in care nu se aflau inginerii care testeaza si monitorizeaza de obicei parametrii in timpul mersului – masina inca este in teste desi a fost omologata. Asadar, revenind la potentialul economic, imaginati-va o companie de taxiuri care nu plateste salarii la soferi, care are masini ce conduc extrem de eficient si linistitor pentru pasageri, fara soferi nervosi care fac curse intre ei (cum i s-a intamplat sotiei) si mai ales care iti sta tot timpul la dispozitie, inclusiv in momentele de varf de cerere cand taxiurile sunt in criza oriunde deoarece fiind spike-uri in cerere, nu au de unde sa satisfaca cererea oricand si oriunde. Trecand de la compania de taxiuri, sa ne imaginam si o companie de curierat care de asemenea nu are constrangerea fortei de munca. Costul transportului este taiat din start la jumatate si acea firma de curierat va putea domina piata.
Evident, pana in punctul in care o masina autonoma va avea un pret atat de mic incat sa poata concura eficient cu soferul va mai trece ceva timp – nu stim cat. La fel si cu dronele de la Amazon. Problema nu se pune daca este posibil un asemenea de sistem ci daca este fiabil economic. Evident o comanda livrata cu o drona va avea un pret special, mai mare decat orice alta livrare. Cat de mare este cheia succesului acestui sistem, pentru ca la cat somaj este in SUA mai ales in randul tinerilor, ma indoiesc ca va fi mai eficient sa trimiti o drona decat un potential somer cu un scooter.
Ca orice companie cu cash gramada cu care nu mai are ce sa faca si pentru care in curand va fi nevoita sa plateasca dobanda doar pentru pastrarea in banca (da, se discuta asta in SUA, introducerea dobanzilor negative la depozite) si Amazon simte nevoia sa faca ceva, sa dea din coate ca sa isi asigure un viitor cat mai luminos. Si baietii nu stau: au cumparat kiva: un sistem robotizat de logistica care deja revolutioneaza comertul electronic in SUA:
Sistemul Kiva deja a marit la unii clienti eficienta cu 100% si potentialul de livrare a explodat intre 200-400%.
Deci ar fi precedente care sa ne dea de gandit ca, totusi, Amazonului s-ar putea sa reuseasca faza cu dronele. Poate si doar pur demonstrativ, ca instrument de branding si marketing sau ca baza de lansare pentru alte tipuri de afaceri. Adica, poate ca dronele nu vor fi eficiente la livrarea de comenzi dar vor fi revolutioanare in coletarie sau vor putea duce la dezvoltarea unui nou sistem de livrare mult mai flexibil si mult mai eficient. Ne putem imagina in locul zecilor de centre de livrare cu sute sau mii de angajati care roiest printre milioanele de produse, cateva site de centre distribuite in toata tara (sau lumea) si cu drone care fac echilibrarea stocurior automata intre diversele centre. S-ar eficientiza astfel si durata de livrare a comenzilor si poate si costurile cu aprovizionarea sau cine stie ce alte lucruri ar sari din asta.
Dar nu doar avantajele eficientei livrarii oferite de un astfel de sistem sunt interesante (chiar daca sunt doar potentiale acum). Sa ne imaginam o camera de vedere care filmeaza tot ce ai in curte. Vede copii, vede caine, vede masina de tuns iarba. Din start, cand vei intra pe web, vei incepe sa vezi gramada reclame la jucarii, mancare pentru animale sau la ultimul model de masina de tuns iarba, desi tu nu esti logat si nu ai facut decat sa comanzi la Amazon o pereche de blugi. Dronele vor fi asadar si noile culegatoare de cookie-uri „offline” care vor adauga o noua dimensiune marketingului. Si aceasta noua dimensiune poate sa ridice imens partea de return din ecuatia „return of investment” in drone, indiferent de profitul realizat din livrarea unei amarate de perechi de blugi.
Sa vedem insa acum si cateva probleme care ar putea sa ingroape pentru moment sistemul asta. Un prim lucru la care m-am gandit cand am auzit articolul asta: eu care stau la bloc, cum voi putea comanda prin drona? In SUA nu cred ca au aceeasi problema, majoritatea stau la casa, insa chiar si asa, pot sa existe nenumarate probleme cu specificarea adresei de livrare, cu gasirea unei locati pentru aterizare etc. Pot fi solutii si la asta, dar pare foarte greu. Apoi, daca s-ar rezolva sa zicem aspectul legislativ (deja americanii sunt foarte avansati in privinta asta), raman multe semne de intrebare cu privire la eficienta economica. Inca nu vad cum ar putea o drona care are ceva tehnologie pe ea si costa cam cat o motocicleta mai bunicica, sa livreze mai eficient decat un potential somer cu un scooter amarat, ca sa nu mai zic de firmele de livrare care au costuri si mai mici decat somerul (lucrand en-gross). Apoi, daca nu este nimeni sa semneze pentru primirea coletului, cum se va face livrarea efectiva. La noi e greu de imaginat, dar pentru SUA mi se pare plauzibil sa gandim ca un pusti fura cardul tatalui, comanda un XBOX, vine drona, pustiul ia XBOX-ul si apoi reclama Amazon-ul ca nu i-a venit coletul. Ce dovezi sa aiba Amazon ca livrarea chiar s-a facut? Da stiu, poate sa arate filmarea cu drona care a aterizat la casa respectiva, blah, blah. Dar deja se complica lucrurile: cine va certifica intr-un proces ca filmarea chiar reprezinta destinatia clientului si mai ales daca deja punem camere de filmat pe ele si inregistrari live ale traseului, costul creste si mai mult. Si tot in SUA nu mi se pare greu de imaginat ca pustiul de peste strada, ofticat ca amicul lui dintr-un clan diferit are XBOX in loc de PS2 (vezi South Park de Black Friday) scoate pusca si trage in drona inainte sa aterizeze. Sa nu imi ziceti va vine politia si il amendeaza, ca ma bufneste rasul.
Cu toate zise, daca tehnologia exista si daca si legislatia va tine pasul, problema banilor este secundara. La cati bancheri sunt in New York si la ce bonusuri primesc, cred ca va fi o piata – chiar daca redusa – si pentru acestre drone.
UPDATE 17 dec 2013: cica Amazon s-ar astepta ca prin 2015 sa primeasca aprobarile; culmea e ca deocamdata nici macar videoclipul cu drona care aterizeaza nu este filmat in SUA din cauza legii restrictive: