Ca orice companii de stat si Tarom are problemele ei: directori numiti politic, directorasi numiti politic, angajati numiti de directori si de directorasi pe criterii altele decat competenta. Pe langa asta, se adauga si celelalte: firme capusa, sindicate guralive si cu presiune politica pentru acceptarea unui furnizor sau altul (mica capusare).
Tarom-ul este o anomalie: o companie de stat care a avut o buna perioada posibilitatea sa domine total piata avand din start experienta si dotarea – atata cat a fost. Pe langa scutirile de taxe si impozite de care a beneficiat …
Cu toate acestea, ca si Hidroelectrica care a intrat in faliment desi produce aur din apa, Tarom-ul abia se tine pe linia de plutire. Si daca financiar, cu ajutorul statului, reuseste sa se mentina pe linia de plutire, e mai greu cand vine vorba de avioane care nu prea mai pot sa fie tinute pe linia de plutire …
Conform Hotnews, patru incidente au avut loc la TAROM in ultimele 24 de ore. Amanuntele nu conteaza, ce merita sa reiteram si sa repetam: acolo unde isi baga statul nasul se alege praful. De departe, singura solutie este ca statul sa iese total din actionariatul acestor companii, fie ele mari sau mici, fie profitabile sau pe pierdere si sa nu se mai prefaca ca se pricepe la afaceri. Nu asta e datoria statului, cel putin intr-o Europa capitalista si cu piata libera. Nu ma intereseaza exemple din alte tari: la noi nu e relevant. Nu doar ca la noi coruptia este atat de mare incat orice afacere de stat este supusa „complicatiilor”. Insa chiar si daca nu chiar toti romanii ar fi hoti si cumva prin absurd s-ar putea sa fie angajati directori capabili si competenti care sa nu vanda pe bucati compania, se pune problema strategiei: cine face strategia pe termen mediu lung, caci orice afacere trebuie sa aiba o strategie si sa aiba un plan de investitii. Probleme peste probleme …
Daca ar fi vorba de o brutarie, ar mai merge. Mai cu car, mai cu mar, s-ar mai fura pe ici pe colo, dar treaba ar merge. Cand insa o sa inceapa sa pice avioanele, o sa fie mai nasol. Si oricum, la ce s-a intamplat astazi, daca nu o sa pice avioanele, o sa pice vanzarile, din pacate si o sa fie nevoie de noi „investitii”.
Dar cand statul colecteaza 40% din PIB si ii cheltuie, cum e?
„Mai cu car, mai cu mar, s-ar mai fura pe ici pe colo, dar treaba merge”, zici tu?