Pe masura ce ne apropiem de transferul stafetei intre diavolul rosu si diavolul galben-albastru, apar indicii legate de pomenile electorale pe care le vor face si aceste partide pentru a incerca sa-si consolideze balta electorala in clasica orbecaiala mioritica in care administrarea tarii inseamna imparteala de pomeni electorale, unii la pensionari, bugetari si la asistatii sociali iar altii la diaspora. Evident ca povestea „argumentatiei” este bine consolidata si la unii si la altii si o vom ignora in continuare.
Detaliile masurii propuse de USR cu amploarea unei frecii pentru un picior de lemn le puteti citi in amanunt aici. Pe scurt, USR doreste ca sa dea deduceri fiscale romanilor care au muncit in afara si se intorc in tara. Pe langa faptul ca este o masura naiva cu un impact infim (sa fim serios, chiar o sa aduca inapoi aceasta masura un numar relevant de romanie?!), paradoxul acestei masuri este ca daca nu ma insel PSD-ul a avut un program chiar mai „stimulent” daca intram in mentalul acestor incompetenti si paraleli cu economia, care in viata lor nu au avut o afacere si nu au administrat in lumea reala 2-3 oameni ca sa inteleaga cum stau lucrurile in lumea reala comparativ cu lumea programelor electorale si a statisticilor manipulate in scop propagandistic. Programul PSD – daca nu ma insel – oferea bani acelor romani din diaspora care se intorceau sa faca afaceri in tara. A fost un mare chix si a convins 0 romani sa se intoarca, in concurenta cu programul Start Up Nation care probabil are in spate 2-3 povesti de succes – ceea ce este notabil!
Problema de baza, taurul care trebuie luat de coarne in fapt este altul: RESTRUCTURAREA ECONOMICA si RESTRUCTURAREA ADMINISTRATIEI PUBLICE. Am zis taurul si am enumerat doua. Sunt de fapt cele doua coarne ale aceluiasi taur pentru ca pentru a realiza ambele trebuie taiat in carne vie si una nu merge fara cealalta, adica cele doua sunt strict legate intre ele, ca doua coarne.
Abia cand economia Romaniei va fi suficient de puternica incat sa elimine tentatia pentru grosul clasei muncitoare, abia atunci problema migratiei economice va fi rezovlata. O deducere care afecteaza sub 0.001% din romanii plecati este nimic altceva decat gargara care consuma atentia si angajeaza „ganditorii” din partid in directii propagandistice gresite si nu face decat sa ii asemene si mai mult cu PSD-ul.
Daca ne uitam in tabara cealalta a puterii viitoare, adica la PNL, ideile sunt la fel de subtiri si aiuristice. Daca aici (la USR) Barna vrea sa dea celor care l-au votat, de partea cealalta din putul (balta puturoasa a) gandirii liberale s-a nascut ideea sa ia de la cei care ii voteaza, adica sa scoata impozitarea la angajatii din domeniul IT care sunt evident baza electorala a liberalilor pentru ca teoretic ITisti au IQ-ul mai mare ca comunistii si prin urmare sunt liberali ca orientare. Cam asta este pe scurt si pe larg, programul PNL de guvernare, cel putin din ce s-a anuntat. In rest, nu stim nimic …
Un adevarat pact al partidelor ar trebui sa contina urmatoarea idee de baza: orice pomeni electorale (reduceri de taxe, mariri de salarii, amnistii fiscale etc) sa aiba macar un delay de 2 ani din momentul anuntarii pana la punerea in aplicare. Adica, sa treaca macar minim un an intreg peste ele. Astfel, toate partidele si toti marii ganditori ai strategiei de guvernare se vor gandi de doua ori inainte sa ia o hotarare. Pentru ca timpul de minim 2 ani va garanta ca sunt sanse destul de mici ca ei sa beneficieze electoral de pe urma lor. Prin urmare, motivul de baza al deducerilor / stimulentelor va fi unul economic si patriotic pentru ca ii va obliga pe autorii acestor masuri sa gandeasca serios si pe termen lung si nu electoral cum face de exemplu acum USR-ul. S-ar putea spune: bine, dar avem nevoie urgent de „masuri”. Incorect! Urgent e nevoie de autostrazi, aveti cu ce sa va ocupati acum si e destul de multa munca. Se mai pot face multe si prin administratia publica.
Disciplina si strategia pe termen lung insa nu convine niciunui partid, cu atat mai mult unui partid de pe plan mioritic. Am putea spune chiar ca strategia economica fezabila este cumva imposibila intr-o democratie cu inclinatii populiste in care oferirea de pomeni electorale asigura succesul chiar daca efemer, dar sigur. Din pacate, PSD-ul a ratat sansa ca sa propuna un astfel de pact, desi evident ca PSD-ul este prin definitie partidul pomenilor electorale care a crescut si s-a facut dolofan si o sa ramana dolofan prin pomeni electorale inca cateva decenii pana cand se va destrama UE si o sa ne integram in CSI.
Cu sau fara freebies, adevaratele decizii importante insa pe care le va avea de luat viitoarea coalitie galben-albastra vor fi legate de taiatul in carne vie. Criza / recesiunea care va veni va impune aceste taieri, Romania va lua locul Greciei in pagina intai a ziarelor europene ca fiind prima tara membra UE care risca sa intre in faliment dupa Grecia. Ciolos, Barna si Orban vor lua calea Bruxelle-ului pentru a se milogi dupa credite si „linii de finantare”, se vor tangui de „mostenirea odioasa” si vor administra pecetluirea statutului de bolnav al Europei care ne caracterizeaza chiar daca ne place sau nu.
Eh, să-i vedem la treabă pe usr-iști, acum că reușiră să dea de pământ cu guvernul. Dar mă întreb cum vor face efectiv: le vor cere românilor să prezinte adeverințe că au lucrat în străinătate? Că mulți lucrează în zona gri-negru, iar cei care lucrează legal acolo nici nu visează să câștige aici cât câștigau în străinătate.
Eu de când am auzit de facilități fiscale pt. diaspora mi s-a zbârlit pielea. Orice „facilitate”pentru unii înseamnă o povară pentru ceilalți. Orice pensie majorată aberant este o povară pentru cei care plătesc impozite și o datorie pentru copii. Adică poveri pentru societățile mici și medii (nu corporațiile care sifoneaza venituri prin firme off-shore) și pentru liberi profesioniști.
Cea ce ar trebui să fie clasa de mijloc și un motor al economiei este cea mai lovită. Eu nu vreau să sponsorizez întoarcerea acasă a diasporei. Bine, că oricum nu va veni. Nu zic că mă tăvălesc pe jos după scutirea IT-iștilor de cei 10% impozit pe venit, caci aș prefea să cotizeze cot la cot cu mine. Că și eu prestez muncă intelectuală și-s liber profesionist, dar nu am venituri atât de mari încât să renteze operarea unui off-shore. Și dacă ar fi mari, m-aș simți ca o căpușă, să beneficiez de chestiile oferite de o societate în care eu nu pun umărul nici măcar sub forma impozitelor. Înțeleg că ar fi unii tentați să plece, dar oricum cine vrea salarii de Vest, va pleca în vest, pt că nu va obține venituri similare aici. Sau poate că va obține, dar precum va plăti afară impozite dacă va pleaca, hai să plătească și aici. Fiecare e liber să-și aleagă locul unde plătește și cât plătește. Dar sunt convins că și IT-istii scutiți de impozit merg pe aceleași șosele, își duc copiii cam la aceleași scoli și în genere beneficiază de aceleași servicii publice (transport în comun, curățenie stradală, iluminat, politie, pompieri etc.). Pe banii mei?!? Hmmm.. Idem constructori ș.a. scutiți de teama că vor pleca. Să plece, nene ! Poate ar fi mai bine să nu se mai construiască nimic în România în următorii 5 ani și să dispară derbedeii imobiliari sponsorizați de Guvern și bănci care aleargă după randamente de 50-100% și țin aberant de sus prețul locuințelor ! Că’s destule locuințe în România pentru nevoile de moment, dar multe sunt goale. Zac neînchiriate sau nevândute. Au ajuns țiganii să le ocupe cu japca. Cine s-a plimbat în centrul vechi al Bucureștiului știe despre ce vorbesc. Ca să nu mai pomenesc de periferii, comune sau sate.
Ca să închei optimist: sunt prea nepricepuți ăștia ca să facă o facilitate fiscală atractivă. Nu-s ei în stare să ia banii UE care nu se dau pentru infrastructură (mă rog, nu merg sifonați), chiar credea cineva cu un neuron sănătos că vor aduce diaspora înapoi?!? Păi ar trebui să plece toți din Parlament, Guvern, Cotroceni, ministere, poliție, parchete, primării, consilii județene și locale, administrații financiare, agenții de control etc. Dacă ar rămâne toate pustii ca după o bombă atomică, poate abia atunci ar putea să le mai treacă prin cap să revină. Ceea ce nu se va întâmpla. Sau poate să înceapă un război și Romania să fie singura țară neutră. Dar nu suntem noi nici Elveția. Deci stăm liniștiți și învelim ciocolata în staniol precum marmota din reclamă.
probabil vor face o lege care va fi nesemnificativa in impact, ideal nu va costa prea mult dar le va da spatiu de macanit; culmea ca niciun partid din opozitie nu isi asuma aderarea la euro si ca nu exista un pact in acest sens; macar asta ar presupune o oarecare directie, ceva constrangeri la pomenile electorale si ceva tentative de restructurare
legat de domeniul IT – este probabil singurul exemplu de masura fiscala strategica care a avut succes in Romania in ultimii 30 de ani; numai cine nu intelege tainele economiei mioritice mai poate contesta scutirea de impozit PE SALARII in IT; din pacate, aceasta scutire a mentinut doar programatorii low-level care sunt platiti prin salarii; nu a reusit sa ajute dezvoltarea companiilor de IT care platesc in continuare impozite pe profit mari si prin urmare renteaza mai mult sa fii angajat ca IT intr-o multinationala decat sa incerci sa cresti o firma ca antreprenor IT, avand de platit in continuare impozit pe profit, CAS si alte contributii deloc nesemnificative; altfel spus, ajuta mai mult marile companii, nu si micile companii; o masura similara de stimulare prin deduceri a companiilor IT cu o cifra de afaceri sub 1mil eur (sa zicem) ar fi avut impact fiscal infim asupra bugetului dar extraordinar asupra ecosistemului;
pe de alta parte, faptul ca un sector produce imens doar pentru ca a fost stimulat arata ce s-ar intampla daca impozitele nu ar fi atat de mari in Romania – sau mai clar zis, costul muncii; din pacate, e nevoie de bani pentru pomeni electorale, camarila de partid, tunurile mioritice si aparatusul bugetar obez de gradul 3; nu ar fi bai toate astea daca macar nu ar taxa prea rau incat sa afecteze colectarea si dezvoltarea