Sursa: MarineVesselTraffic.com
După cum putem vedea pe orice hartă live de trafic maritim, blocada ruşilor asupra Odesei chiar funcţionează. Toate vasele ucrainienilor sunt acum în apele maritime ale României. Puţine au de muncă, majoritatea staţionează.
Porturile de la Dunăre sunt ultimele care i-au rămas Ucrainei, atât pentru exportul cerealelor cât şi pentru importul armelor. Deşi dacă dăm click pe o navă din această hartă putem vedea că este fie petrolier, fie navă de cereale, noi nu putem ştii ce cară de fapt.
Este logic că dacă infrastructura permite, aceste nave să care şi arme. Ruşii se gândesc la asta şi folosirea navelor pentru transportul de arme poate fi unul dintre motivele pentru care au renunţat la grain-deal.
Deşi sumele vehiculate pentru ajutorarea Ucrainei sunt astronomice, în realitate eu cred că ajutorul este mult mai slab. Cu siguranţă banii ajung în conturile firmelor implicate, dar nu ştim dacă armele chiar ajung în Ucraina. România are graniţa destul de mare cu Ucraina şi cu siguranţă folosirea trenurilor ar fi o primă variantă. Faptul că România este cea mai apropiată ţară NATO de linia frontului o face din start favorită pentru livrarea armelor.
Graniţa Poloniei pare însă mai securizată şi cel puţin aeroporturile sunt mai aproape de vest, deci ar fi mai fesabil ca anumite arme care vin din SUA să fie livrate prin Polonia, după ce sunt descărtate din avioane pe aeroporturile de lângă graniţa cu Ucraina.
Dar deoarece nu doar SUA trimit arme ci şi Polonia, Germania şi alte ţări europene, este logic să gândim că probabil distribuţia de la noi se ocupă mai ales de armele americane, pentru a eficientiza livrarea acestora prin cât mai multe locaţii şi astfel a minimiza riscul depistării transporturilor.
Se înţelege de toată lumea că canalele de distribuţie arme către Ucraina sunt foarte secrete, foarte bine gândite şi se încearcă fentarea ruşilor pentru ca livrările să nu fie compromise.
Să presupunem că ruşii s-ar prinde că armele intră printr-o anumită vamă la polonezi. Tot ce trebuie să facă este să bombardeze infrastructura pentru a face acea vamă impracticabilă.
Pentru a fi secrete canalele, trebuie variaţie, trebuie opţiuni multiple, trebuie colaborare maximă din partea partenerilor deoarece ruşii nu pot monitoriza chiar toată graniţa Ucrainei cu ţările NATO ca să bombardeze locurile pe unde intră armele.
Dar cu siguranţă ruşii au şi ei servicii de securitate şi află unele chestii. De aceea cred că au aflat că navele care transportau grâne nu transportau doar grâne şi s-au retras şi de aceea focusul este acum pe Ismail şi alte porturi la Dunăre.
Navele maritime sunt ideale deoarece au capacităţi mari. Poţi transporta mult ca volum cu un singur transport. Chiar dacă poate nu transportă tancuri din cauza riscurilor crescute, cel puţin arme şi muniţii, rachete şi altele pot fi transportate.
Cantitatea de arme livrată Ucrainei, dacă ne luăm după cifrele vehiculate este imensă. Milioane de tone de tancuri, transportoare, rachete, arme, echipament etc sunt transportate prin toate canalele, atât terestru, prin camioane, tiruri şi vehicule mici cât şi prin tuneluri, feroviar prin trenuri sau maritim, prin Ismail, singurul port funcţional al Ucrainei la Dunăre care are avantajul că este relativ departe de linia frontului şi în plus navele ajung aici fără problemă deoarece pot intra pe teritoriul României.
Fie pentru a bloca exportul de grâne, fie pentru a bloca importul de arme, ruşii clar vor să distrugă Ismail. Nu ştiu dacă loviturile actuale au fost doar asupra silozurilor sau au vizat şi macaralele care pot descărca vapoarele. Nu cred că ucrainienii au alte locaţii unde pot descărca nave. Dacă nu au reuşit să neutralizeze toate capacităţile, ruşii vor continua bombardamentele. Problema e că macaralele pot fi reparate şi repuse în funcţiune. Ce vor face în acest caz ruşii?
Eu cred că următoarea etapă de escaladare va fi lovirea navelor ucrainiene chiar dacă se află pe teritoriul României. Ce poate face România şi ce poate face NATO dacă Rusia va ataca nave ucrainiene? Nu ar fi prima dată, din ce îmi amintesc, ruşii au mai lovit nave aflate în apele internaţionale. Dar chiar dacă va lovi nave ucrainiene în apele maritime româneşti, ruşii nu pot risca nimic, poate trimiterea acasă a ambasadorului de la Bucureşti care oricum cam şomează.
Aşadar când vom vedea că ruşii trec la această etapă să ştim că escaladarea este aproape deoarece după navele ucrainiene, vor fi obligaţi să lovească şi alte nave, ale altor ţări, deoarece traficul nu va fi oprit, transporturile trebuie să continue, mai ales că iarna trebuie pregătită campania de contra-ofensivă din primăvară şi Ucraina are nevoie de noi arme şi echipamente.