Noi comentarii despre IA și cum aceasta este în esență o armă

Nu pot face față cu evoluția uneltelor de IA deși le folosesc zilnic. Tot zilnic sunt surprins de noi și noi softuri care utilizează IA și care fac chestii interesante. Încă nu am găsit însă un tool IA care să îmi facă curățenie prin casă și aștept cu nerăbdare primii roboți pentru așa ceva la preț rezonabil, deoarece sunt convins că la prețul potrivit poți da comandă pentru roboți care ar uimi publicul larg prin capacitățile lor.

Zic deci că în esență IA este un unealtă și nu atât riscul ca IA să preia controlul și să ne domine există cât riscul ca această unealtă să cadă în mâna unor minți nebune care să dorească să facă rău.

Aș dori să reiterez că în esență IA este un program de calculator care poate face chestii din ce în ce mai spectaculoase. Încă nu avem termeni care să diferențieze între dinversele programe de calculator care este un simplu calculator sau care este un IA avansat deoarece totul depinde de scop și de scara investiției. Ce vreau eu să zic? Să luăm de exemplu Google. În esență motorul de căutare Google scanează site-uri, le indexează și caută pe ele. Așa ceva nu este ceva foarte avansat prin procesarea în sine. Este avansat doar prin faptul că Google a beneficiat de un model de creștere care i-a permis să domine alte motoare și prin urmare, având banii specifici oricărui monopol, să angajeze oameni care să extindă din ce în ce mai mult acest motor de căutare, blocând astfel dezvoltarea competiției. Un programator mediu, poate face ceea ce face Google dar la un nivel mai scăzut, în sensul că nu are bani să cumpere putere de calcul suficientă pentru a indexa toate site-urile din lume în fiecare zi, cum face Google.

Imaginați-vă deci, că și în IA vom avea ceva similar. Ce ar însemna ca o singură companie să dețină un tool care să poată avea o scară de complexitate și abilități de 100 de ori față de competitor? Asta înseamnă dominație totală. Compania sau persoana care va controla acel tool va controla lumea.

Partea proastă este că IA se bazează pe capacitățile de procesare și pe datele acumulate de zeci de ani de zile, prin urmare, din start companiile care domină pe aceste sectoare sunt în frunte în cursa IA.

Acum, aș dori să schimb puțin tonul deoarece e posibil să pară plictisitor ce am spus, să pară redundant, să fie lucruri pe care le-ați mai auzit de o mie de ori.

Am mai zis că IA actual este cumva bazat pe puterea datelor, nu există cercetări în domeniu revoluționare care să explice avansul recent. Eu aș zice însă că nici măcar nu există un avans notabil, singura noutate este deschiderea acestor tool-uri către public pentru etapa următoare necesară, care constă în interacțiunea cu utilizatorii.

Așadar, repet: unelte puternice IA existau deja, acestea erau deja dezvoltate, testate, folosite. Apariția Chat GPT și a Bing AI-ului nu sunt decât o etapă necesară în sensul de scoatere a acestora la interacțiunea cu oamenii pentru dezvoltarea lor și mai avansată, condiție necesară obligatorie. Altfel zis, uneltele actuale de IA au consumat tot ce se putea legat de procesarea datelor disponibile și au nevoie de noi date din interacțiunea cu utilizatorii. Să nu vă imaginați că Chat GPT are ca model de business acel abonament de 10$ sau cât este pentru cei care doresc versiunea „pro”. Nici măcar API-ul nu este componentă a departamentului de monetizare, costurile serviciilor au doar rostul de finanțare a mentenanței și evitarea abuzului. Modelul de business nu prea are legătura cu finanțele deoarece un soft care îți spune gratuit cum să faci bani online ține meltean de rând care nu plătești nimic ca să primești informații gratuite deosebit de valoroase care acum un an poate îți lua o oră să cauți cât îți dă acum Chat GPT printr-un răspuns, ei bine acest soft imaginați-vă ce capacități are și cum poate fi folosit. Chiar credeți că proprietarii lor sunt interesați să câștige 10$/lună de la 1 miliard de useri? Asta e mizilic iar la nivelul proprietarilor acestui soft, banii sunt doar ca internetul pentru omul de rând – o resursă nelimitată, download nelimitat. Pentru acest serviciu – internet pentru omul de rând, bani nelimitați pentru elite – trebuie într-adevăr plătit un abonament, dar costul lunar este mizilic pe lângă celelalte probleme.

Musk de exemplu credeți că are nevoie de bani? Se tânguiește că a pierdut Chat GPT-ul deoarece cumva nu a fost atent cu ce se întâmplă cu Open AI pe care chiar el a înființat-o, deoarece a fost preocupat cu alte probleme (Tesla, SpaceX, Boaring Machine, Twitter etc). Chiat atât de neatent să fii fost oare Musk încât să nu se mai intereseze de Open AI deși el a pornit această companie tocmai pentru a frâna dezvoltarea inteligenței artificiale pe care o consideră principalul risc existențial la omenirii, mai mare ca războaiele nucleare și ca asteroizii și ca încălzirea globală. Nu, Musk nu are nevoie de bani deoarece el este doar un agent de influență cu un rol specific, extrem de complex. Musk nu este un antreprenor independent, nu este nici măcar un geniu, nici măcar un disruptor sau miliardar excentric. Musk este o imagine, un brand, care prostește oamenii și care are în primul rând un rol de agregator de capete luminate care vrăjite de ethos-ul său, sunt capabile să facă lucruri imorale și cu totul în afara normelor, pe care la alte companii nu le-ar face.

Sunt nenumărate exemple de ingineri care au demisionat de la Google pe motivul că compania crește prea mult pe domeniul IA și pune riscuri mari omenirii prin saltul către sentiență. Sau cel puțin acesta este motivul de suprafață, căci până la sentiență, cu uneltele pe care le are Google deja monitorizează și controlează întreaga lume în moduri imposibil de disecat, de la știrile selectate pe feed-ul de pe Android de care nu putem scăpa, la trackingul care se face utilizatorilor prin diversele metode care în ciuda reglementărilor, ne uimesc mereu prin puterea și acuratețea targetării. Mă refer aici la o experiență din ce în ce mai frecventă pentru oricare utilizator. Vorbești cu un amic despre drujbe și te trezești cu reclame la drujbe imediat ce navighezi pe Youtube. Personal, m-am trezit cu reclame la soluții de izolare după ce m-am suit în podul unei case care nu avea izolație semn că targetarea ține cont și de altitudinea la care ne aflăm și poate depista diferențe de 3-4m.

Dar de ce se merită să discutăm despre IA și de ce am alocat eu în ultimul timp mai multe articole, poate chiar mai multe decât pentru războiul din Ucraina. Deși personal cred că este doar chestiune de timp până când vom fi aruncați și noi în război, aș dori să atrag atența că în esență atât IA cât și războiul din Ucraina sunt în esență aceleași fronturi. Anume frontul războiului nevăzut asupra minții și inimii omului. Războiul din Ucraina nu este deloc ce pare a fi și simplul fapt că Ucraina mai are o capitală, mai are un guvern care se întrunește zilnic în aceeași clădire care nu este bombardată și în care emisari străini și vedete de cinema vin zilnic ca să facă poze cu președintele-actor este un semnal suficient de confuzie pentru a ne pune semne de întrebare. În care război s-a mai întâmplat așa ceva? Războiul din Irak este un exemplu de război adevărat în care capitala a fost bombardată chiar din prima zi și palatul lui Sadam targetat.

Cum însă ne poate influența IA și de ce trebuie să fim conștiență de această nouă și complexă armă? Evident că în tradiția ortodoxă, lupta cu demonii și cu gândurile negre este pe larg aborată. Principala problemă este însă discernământul în abordarea unor întrebări și trezvia în confruntarea cu lenevirea și confuzia. Aici cred că inteligența artificială va pune noi provocări creștinilor și va distruge efectiv pe cei care nu au măcar o fărămitură de fronema ortodoxă. Bunăoară, cred că dacă până acum provocările erau legate de atacul asupra viziunii asupra lumii, prin uneltele de propagandă asupra mentalului și psihologiei sociale, adică mai ales prin manipularea mulțimilor, cred că progresul răului prin utilizarea IA va fi trecerea la nivel individual și la atacul asupra realității.

Nu va trece mult timp și pur și simplu din cauza puterii IA și a extinderii utilizării acesteia nu vom mai putea depista ce este adevărat din lumea digitală – mai întâi – și apoi din lumea fizică. La ce mă refer? Deja trăim vremuri în care generarea de știri și texte prin intermediul IA este o realitate. Ultimul fuss online cu privire la IA a fost despre crearea unei reclame video de către IA.

Nu am analizat acest stop, dar ideea de bază este că este complet generat de IA, adică nu se folosesc imagini filmate ci totul este generat cap coadă de inteligența artificială. Practic, unealta care a produs acest IA a primit doar o comandă de genul „generează o reclamă la pizza” cu încă 2-3 specificări.

Ca o mică notă, am auzit deja de o nouă meserie legată de IA: „promting engineer”, adică inginer de promit, adică specialist care știe cum să pună întrebările către IA.

Se înțelege că în ritmul actual, nu va trece mult timp până când nu doar reclamele, dar orice video va putea fi generat de IA și noi nu vom putea face diferența. Deja putem să vedem filmări cu Obama în care citește anumite texte. Deja există însă boți care generează știri și administrează automat site-uri de știri unde postează și încearcă astfel să lanseze în spațiul virtual un anumit mesaj. Utilizarea deocamdată este pe domeniul de business, adică se generează articole text cu imagini care abordează anumite subiecte care sunt interesante pentru anumit public. Scopul este construirea unui funnel de marketing, ceea ce pe scurt înseamnă o categorie de clienți posibil care fiind interesat de un subiect anume, sunt interesați de topicuri legate de acel subiect și este posibil ca ulterior să comande anumite produse. Uneltele IA generează articole prin care potențialii clienți sunt atrași către anumite site-uri unde emailul lor este înregistrat sau pur și simplu sunt direcționați către alte site-uri unde comandă. Targetarea pe bază de locație este un exemplu trivial de funnel. Deoarece ip-urile sunt ușor legate de o locație, deseori vedem reclame în care ni se oferă servicii locale și reclama apare evident cu scopul de a ne atrage atenția nouă.

Am mers pe acest filon legat de publicitatea online deoarece este cel mai ușor de înțeles și deoarece cele mai avansate unelte sunt deja folosite în acest domeniu. Google deja ne livrează reclame care sunt targetate către noi și în mod similar, folosind unelte IA avansate în viitor tot conținutul digital pe care îl vom consuma va fi targetat către noi. Și cum prețul generării de conținut digital produs de IA este cu mult sub cel generat de oameni reali, este doar firesc să zicem că într-un viitor oarecare tot conținutul digital sau 99% din acesta, va fi produs de IA și va fi targetat către noi, va încerca să ne influențeze opinia, să ne contureze perspectiva asupra lumii, să ne determină să acționăm într-un anume fel, așa cum acum încearcă (și reușesc) să ne determine să cumpărăm anumite produse din anumite magazine.

Soluția la această problemă va fi una radicală și va ține de encriptarea biometrică. Dar poate despre asta într-un articol viitor.

~ ~ ~ ~ ~ ~

PROMO

Dacă v-a plăcut acest articol și doriți altele similare, îmi puteți oferi o cafea pe adresa BTC bc1qaxxypj4gtt8h87vj057s346pfw8yeyx7scn2g5

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.